بجنورد- ایرنا- رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشکده علوم‌پزشکی اسفراین گفت: ۱۳ نفر بر اثر سقوط از درخت گردو در یک هفته گذشته در این شهرستان مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

صغری قلی پور روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل برداشت گردو شاهد مصدومیت و آسیب تعداد زیادی از باغداران هستیم که امسال شمار آسیب دیدگان سقوط از درخت گردو در شهرستان اسفراین افزایش داشت.

وی افزود: از زمان شروع فصل برداشت گردو تاکنون ۱۳ نفر براثر سقوط از درخت مصدوم شدند.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشکده علوم‌پزشکی اسفراین ادامه داد: بیشترین نوع صدمات وارده، آسیب به دست و پا، ستون فقرات، لگن و سر و گردن بوده است.

وی با تاکید بر استفاده از روش های ایمن برای گردو تکانی، گفت: استفاده از روش های نوین برای برداشت گردو همچون سرشاخه کاری می تواند نقش موثری در پیشگیری از این سوانح داشته باشد.

به گزارش ایرنا، افتادن از درخت یکی از حوادث شایع خراسان شمالی در فصل برداشت گردو است که کارشناسان جهاد کشاورزی استان علت سقوط از درخت گردو را آلوده بودن درختان به کرم خرّاط عنوان می‌کنند.

کرم خرّاط، چوب را از داخل خورده و دچار پوسیدگی می‌کند اما ظاهر شاخه، نشانی از بیماری و یا شکستگی ندارد.

خراسان شمالی از قطب های تولید گردو در کشور است و بیشترین سطح زیر کشت این محصول مربوط به شهرستان شیروان، بجنورد و اسفراین است.