زابل - ایرنا - نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: بسیاری از مشکلات و نیازمندی‌های دانشگاه توسط خود اساتید مرتفع و باید به ارائه طرح پرداخته و سرمایه‌گذار دعوت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله مصطفی محامی روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های منطقه سیستان، اظهار کرد: چگونه شد که در دوران دفاع مقدس با همه محاصره‌ها و مشکلات توانستیم مقاومت کرده و پیروز شویم و آیا غیر از این بود که مردان مردی از گوشه و کنار کشور با روحیه جهادی، ایمان، تعهد، ایثار و از خودگذشتگی پای کار آمدند و توانستیم هشت سال مقاومت کنیم.

وی افزود: اگر ما در عرصه علمی و دانشگاهی همین روحیه، تلاش و از خودگذشتگی را داشته باشیم هم خودمان به درستی پیش می‌رویم و هم نسل جدید را به درستی تربیت می‌کنیم.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: هستند افرادی که با همین روحیه جهادی و با همین تفکر شب و روز در حال تلاش هستند و مرزهای دانش را پیش می‌برند و شاگردانی سرآمد تربیت می‌کنند و نمونه‌های آن در همین جمع و سایر نقاط کشور هستند اما باید درصد آن مشخص شود و ببینیم فضای عمومی کشور چیست.

وی ادامه داد: مهم همین روحیه جهادی است و اگر اساتید این گونه عمل کرده و چنین نسلی را تربیت کنند خواسته یا ناخواسته دانشگاه خود را بر جامعه تحمیل کرده و مسوول و غیر مسوول را وادار کرده تا پای کار بیایند و از علم و کارشناسی دانشگاه استفاده کنند.

سهم دانشگاه در حل مشکلات منطقه سیستان

آیت‌الله محامی تصریح کرد: بنده در جلسه قبل و در جمع اساتید دانشگاهای زابل مطرح کردم که نقش دانشگاه در حل مشکلات جامعه چیست و آیا آسیب شناسی کرده و راهکار داده‌اید؟ و این همه پایان‌نامه و رساله در دانشگاه نوشته می شود و به مشکلات بپردازید تا مشکلات حل شود که در پاسخ مطرح شد مسوولان از ما نخواستند و بنده تاکید کردم که شما به سراغ آن‌ها بروید و توان خود را عرضه کنید و اگر مورد استفاده قرار نگرفت بفرمایید تا بنده پیگیری کنم و با گذشت ۲ سال از آن جلسه هیچکس نیامد و در این جهت هیج مراجعه‌ای نداشتیم و اگر این گونه عمل شود سال‌ها آینده هم وضعیت به همین شکل خواهد بود.

وی بیان کرد: در دوره قبل دانشگاه علوم پزشکی زابل نامه‌ای به آستان قدس رضوی ارسال و تقاضای ارائه امکانات داشتند و آقای مروی تولیت محترم آستان قدص رضوی بر اساس آشنایی که از قبل داشتیم کار را به بنده ارجاع داده بودند تا پس از تایید اقدامات لازم صورت گیرد اما آقای رئیس دانشگاه با گذشت یکسال نیامد تا گزارشی ارائه کند و کمک به دانشگاه منتفی شد و زمانی که تعامل دانشگاه این گونه باشد انتظار چه نتیجه‌ای خواهید داشت.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در ابعاد مختلف بودجه زیادی به منطقه سیستان آمده و حتی در مواردی از مقام معظم رهبری اجازه گرفته و هزینه کرده‌اند که متاسفانه درست پیش نرفته است برای مثال طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار که بنده به عنوان یک فرد غیر متخصص روز اول ایراد گرفته و گفتم معمولا کشورها هزینه می‌کنند تا وابستگی خود به غیر را کاهش دهند اما شما به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کردید که وابستگی شما به کشور افغانستان بیشتر شد و مطرح کردم اگر روزی افعانستان آب ندهد چه خواهد شد که آقایان در پاسخ مطرح کردند طبق معاهده بین‌المللی افغانستان موظف است اما متاسفانه همان ایراد تحقق پیدا کرد.

وی گفت: ممکن است عده‌ای نانشان در انجام همین کارهای غیرکارشناسی شده باشد اما شما مردم همین منطقه و دلسوز هستید و خود شما باید در این جهت اقدام کنید و خوشبختانه افراد فرهیخته حوزوی و دانشگاهی و سایر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در منطقه سیستان زیاد هستند و باید به خودتان بیایید و کاری صورت‌ دهید.

آیت‌الله محامی افزود: در دولت شهید رئیسی اقبال تمام به استان وجود داشت و هر چه مطرح شد تا حد توان کمک کرده و طرح‌ها را شروع کردند و در دولت جدید هم جلسات و گفتگوهایی با رئیس جمهور، معاون اول، برخی وزرا و معاون وزرا داشتم که فضای اقبال و سرمایه‌گذاری در استان مناسب است و بقیه کار به ما در خود استان بر می‌گردد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در جلسات گذشته در منطقه سیستان تاکید داشتم که باید ائمه جمعه و فرمانداران طرح و برنامه جامع برای سیستان طراحی کنند و در دوران حجت‌الاسلام‌والمسلمین عزیزی امام جمعه سابق زابل همواره پیگیری کردم و گفتند در حال تدوین طرح هستیم و در آخر ایشان هم از منطقه رفتند و اتفاقی نیفتاد و اگر بخواهید همین گونه عمل کنید باز هم فضا به همین شکل خواهد بود و باید به خویشتن خویش برگردیم و با هم فکری و احساس مسئولیت کار را در شهرستان، استان و کشور پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: با این همه ظرفیت و با این اهتمامی که مرکز کشور به استان دارد چرا از این فرصت استفاده نمی‌شود و با هم یکدل و متحد نیستیم و منتظریم دیگران کاری را پیش ببرند و باید همان روحیه همدلی دوران دفاع مقدس را داشته باشیم.