اصفهان-ایرنا-دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: نقش آفرینی رییس جمهور در انتقال صریح و شفاف پیام ایران اسلامی با ادبیاتی قابل فهم به جهانیان، بسیار ممتاز و قابل تحسین است.

علی امیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سخنرانی دقیق و اثربخش رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره و بیان کرد: پزشکیان در سخنرانی خود برای انتقال پیام جمهوری اسلامی و اعلام سیاست و رویکردهای دولت چهاردهم، با ادبیات قابل فهم جهانی صحبت کرد که این رخداد را می توان نقطه عطف سفر رییس جمهور به آمریکا در مقایسه با دوره های گذشته دانست.

وی افزود: ادبیات رییس جمهور در این سخنرانی، دریافت پیام جمهوری اسلامی و مواضع اصولی دولت و ملت ایران را برای همه کشورها و جهانیان تسهیل کرد.

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: بر خلاف ادوار گذشته، دکتر پزشکیان با مدیریت دقیق و مطلوب زمان سخنرانی و بکارگیری ادبیاتی قابل فهم برای جهانیان، بهترین و بیشترین بهره را برای ترسیم و تشریح مواضع اصولی ایران در سیاست خارجی با حفظ منافع ملی کسب کرد.

امیدی با تاکید بر اینکه حضور رییس دولت چهاردهم در مجمع عمومی سازمان ملل را می توان یکی از نادرترین نقش آفرینی مقامات ایران در مجامع جهانی دانست، گفت: تاکید بر دیپلماسی و گفت‌وگو به عنوان راهکار اصلی برون رفت از بحران های فعلی جهان از دیگر نکات برجسته سخنرانی پزشکیان در سازمان ملل بود.

وی ادامه داد: پزشکیان با تاکید بر توازن سیاست خارجی ایران، اهمیت ارتباط با کشورهای شرق و غرب بر مبنای حفظ منافع ملی را بخوبی ترسیم و تشریح کرد.

امیدی افزود: رییس جمهور در این سخنرانی، بطور شفاف و واضح موضع چندین ساله ایران درباره مساله فلسطین و جنایت های مدعیان حقوق بشر را با ادبیاتی جدید، اعلام کرد.

استاد دانشگاه اصفهان گفت: گریز پزشکیان در میان سخنرانی به شرایط فعلی آمریکا و اعتراض مردم این کشور به جنایت های رژیم صهیونیستی در فلسطین نیز بسیار هوشمندانه و دقیق بود.

وی ادامه داد: پزشکیان با بکار بردن تعابیر و جملات مناسب، بخوبی این مفهوم را به جهانیان منتقل کرد که ایران هرگز جنایتکاران را تا دندان مسلح نکرده و حامی ظلم نبوده که این موضوع بر افکار عمومی جهان نسبت به کشورمان بسیار اثر گذار است.

استاد دانشگاه اصفهان افزود: رییس جمهور کشورمان با بیان دقیقی از جنایت های جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و استانداردهای دوگانه در این زمینه، خواستار حل مساله فلسطین به شکل دموکراتیک و با مشارکت همه مردم و مهاجران این کشور شد.

وی افزود: رییس جمهور در سخنرانی خود دموکراسی ایران را به رخ جهانیان کشید و بر این نکته تاکید کرد که عهده دار مسوولیت خطیری است که برگرفته از اراده و اعتماد مردم در فرایند انتخابات است.

امیدی خاطر نشان کرد: تاکید پزشکیان بر این نکته، موج فزاینده و مستمر تبلیغات منفی و کلیشه ای رسانه ها علیه ایران را خنثی می کند.

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: سخنرانی رییس جمهور در سازمان ملل، بسیار منطقی، متوازن و یکی از بهترین سخنرانی های مقامات جمهوری اسلامی در این سطح بود.

امیدی با بیان اینکه ترک نکردن سالن از سوی نمایندگان اسراییل و آمریکا در حین سخنرانی پزشکیان نیز حامل پیام های بسیاری است، افزود: این مساله از یک جهت به این معناست که آنها تمایل داشتند درباره اینکه پزشکیان بر حل بحران ها از طریق صلح و دیپلماسی تاکید دارد بیشتر بدانند و از طرف دیگر با توجه به محکومیت جهانی و موج منفی افکار عمومی نسبت به خودشان، می خواستند القا کنند که همچنان در مجامع جهانی حضور موجهی دارند.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رییس جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب به وقت ایران برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع سران و نمایندگان کشورهای جهان سخنرانی کرد و « صدای مردم ایران و صدای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی» از تریبون این نهاد بین‌المللی شد.

نخستین سخنرانی رییس جمهور در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با بیان دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران همراه بود بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان بدنبال داشته است.

برچسب‌ها