تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون دوومیدانی گفت: ورزش حرفه‌ای دنیا می‌گوید که اگر شما در تیم ملی حضور دارید، باید سیر صعودی داشته باشید و اگر نزولی باشد جایی در تیم ملی ندارید.

احسان حدادی صبح جمعه در گفت‌وگو با ایرنا درباره بسته شدن کمپ آفتاب انقلاب به روی عموم مردم، اظهار داشت: در حال حاضر کمپ آفتاب انقلاب، کمپ تیم‌های ملی است و از اواخر مهر برای اولین بار تیم ملی را در کمپ اختصاصی دور هم جمع می‌کنیم و اردوی تیم ملی برگزار خواهد شد. تاکنون دوومیدانی‌کاران ایران اردوی متمرکزی نداشتند تا مثل ورزشکاران حرفه‌ای در آن تمرین و از امکانات آن استفاده کنند و شرایط اردوی تیم ملی را بچشند.

دوومیدانی‌کاران باید با تمرکز در اردو بمانند

وی افزود: اعتقادم بر این است که در دوومیدانی ۱۴۴ مدال توزیع می‌شود و ما باید ۱۰ مدال بگیریم. تنها راه کسب مدال این است که ورزشکاران ما متمرکز در یک جا بمانند و به صورت حرفه‌ای و قانونمند تمرین کنند. تاکنون این اتفاق در دوومیدانی نیفتاده است. زمانی که ورزشکار بودم به روسای فدراسیون‌ها می‌گفتم که این کار را انجام دهید و حتی به احسان حدادی هم بگویید.

درست نیست قهرمان تیم ملی من با یک ورزشکار درجه ۵ تمرین کند

رئیس فدراسیون دوومیدانی عنوان کرد: صحیح نیست که قهرمان تیم ملی من با یک ورزشکار درجه ۵ و ۶ تمرین کند. حتی برای ورزشکاران درجه ۵ و ۶ هم خوب نیست زیرا آن ورزشکار می‌گوید من در کمپ تیم ملی هستم بنابراین تلاش خود را کم می‌کند و ورزشکار من هم انگیزه‌اش را از دست می‌دهد. این چیزی است که در دنیا مرسوم است و اگر بخواهیم تا دوومیدانی نتیجه بگیرد باید حرفه‌ای کار کنیم. رفاقت سرجایش است و سوگند یاد کردم که پرچم تیم ملی دوومیدانی بالا برود و باید دوومیدانی‌کاران در چهارچوب قوانین تیم ملی زندگی و تمرین کنند.

ورزشکاران دیگر می‌توانند در پیست‌های شیرودی و کشوری تمرین کنند

وی ادامه داد: برای دیگر ورزشکاران عزیز هم رایزنی کردم و می‌توانند از ورزشگاه شیرودی و کشوری استفاده کنند. ما با مسئولان دیگر ورزشگاه‌ها در حال مذاکره هستیم تا این عزیزان بتوانند در جاهای دیگر همچون باشگاه پارس، آزادی و صنایع دفاع هم تمرین کنند. ما ۶ پیست دوومیدانی داریم و چون در سال‌های گذشته مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب باز بوده و حال تنها به روی ملی‌پوشان باز است، آنها کمی ناراحت شدند. به این ورزشکاران حق می‌دهم اما باید به قانون احترام بگذاریم و ما باید مربیان هم درجه‌بندی کنیم. در حال حاضر مربی نیست تا ورزشکار بخواهد با او تمرین کند.

با چند مربی خارجی مذاکره کردم

حدادی یادآور شد: با مربیان مختلف دنیا در حال مذاکره هستم تا به دوومیدانی ایران کمک کنند. با چند مربی آلمانی، لهستانی، روسی و بلاروسی صحبت کردم و باید به مذاکره ادامه دهم و درباره قرارداد و شرایط اردو و ماندن در ایران هم با آنها صحبت کنم تا به جمع بندی برسم تا برای بازی‌های آسیایی «ناگویا» مشکلی نداشته باشیم. اولویت ما رشته‌هایی است که در بازی‌های آسیایی کسب مدال کردند. هرچند ما کسانی که در سال‌های گذشته کسب مدال نکردند را گلخانه‌ای کنار نمی‌گذاریم. ماده‌هایی که کسب مدال نکردیم کم است و در ماده۲های بیشتری ما کسب مدال داشتیم.

وی اضافه کرد: در برخی از ماده‌ها مربی می‌تواند ۱۰ نفر را آموزش دهد و این بهتر است تا یک اینکه یک مربی بیاوریم تا یک نفر را آموزش دهد. روی رشته‌های مدال آور و المپیکی کار می‌کنیم و ورزشکاری باید در کمپ باشد که در قهرمانی آسیا افتخاری کسب کرده باشد. ۳۰ درصد موفقیت یک ورزشکار فنی است و ۷۰ درصد دیگر به زندگی سالم، حرفه‌ای، اردو و غذای منظم و خواب درست بستگی دارد که روی ورزشکار تاثیر می‌گذارد. ما باید به این سمت برویم تا اتفاقات خوبی را در دوومیدانی ایران رقم بزنیم.

ورزشکاران ایرانی در سطح آسیا و جهان باشد، به لیگ الماس معرفی می‌کنم

رئیس فدراسیون دوومیدانی اضافه کرد: ما بازی‌های کشورهای اسلامی و مسابقات نوجوانان آسیا را در ریاض، قهرمانی آسیا کره جنوبی و قهرمانی جهان ژاپن را در پیش داریم. من حتی از طریق مدیربرنامه‌ها دوومیدانی‌کاران ایران را به لیگ الماس معرفی می‌کنم تا در آن شرکت کنند اما به شرط آنکه تلاش کنند و خود را به سطح آسیا و جهان برسانند. من ارتباط خوبی با جهان و آسیا دارم.

ورزشکاران باید ارزش تیم ملی را بدانند

وی افزود: برای تمامی ورزشکاران برنامه داریم و آنها باید در چهارچوب تیم ملی قرار بگیرند و ارزش تیم ملی را بدانند. قبلا تیم ملی دوومیدانی یک چیز عادی بود و به راحتی همه به آن دسترسی داشتند. از زمانی که اردوها شروع شود هر ۲۱ روز در آخر اردوها رکوردگیری می‌کنیم و رکوردها تعیین می‌کنند که ورزشکار در اردو ماندگار است یا خیر. اگر ورزشکار نتواند رکورد مورد نظر را بزند جایگزین می‌شود. دوباره اردوی ۲۱ روزه ادامه می‌یابد و از آن فردی که بیرون رفته هم رکورد گیری می‌کنیم.

اگر دوومیدانی‌کاری سیر نزولی دارد، جایی در تیم ملی نخواهد داشت

حدادی افزود: این کاری که می‌کنیم برای کمک به جوانان است و نیامدیم تا کسی را اذیت کنیم. ورزش حرفه‌ای دنیا می‌گوید اگر شما در تیم ملی حضور دارید باید سیر صعودی داشته باشید و اگر نزولی باشد جایی در تیم ملی ندارید. من احسان حدادی مطمئن هستم جوانان، نوجوانان و بزرگسالان در اردوی دوم ۷۰ درصد از نظر فکری و حرفه‌ای‌گری عملکرد آنها بهتر می‌شود و به تدریج رکوردهای آنها بهبود خواهد یافت.

مدال‌آوران آسیایی تا بازی‌های اسلامی حقوق می‌گیرند

وی درباره دستمزد ملی‌پوشان اظهار داشت: قهرمانانی که در مسابقات قهرمانی آسیا سال گذشته و بازی‌های آسیایی مدال گرفتند تا بازی‌های کشورهای اسلامی حقوق می‌گیرند و اگر رکوردهای آنها خوب بود و بتوانند در مسابقات بعدی مدال بگیرند، پرداخت این دستمزدها ادامه می‌یابد.

ورزشکار برای قهرمانی نیازی به مکمل و پروتئین ندارد

رئیس فدراسیون دوومیدانی در پاسخ به این پرسش که مکمل ورزشکاران را فدراسیون تامین می‌کند؟، عنوان کرد: به نظرم یک ورزشکار برای قهرمانی نیازی به مکمل و پروتئین ندارد و اگر نیاز باشد ما پزشک داریم و افراد حرفه‌ای هستند و شب‌ها برای ورزشکاران جلسه می ‌گذاریم. اگر نیازی به مکمل باشد خود فدراسیون تهیه می‌کند. ورزشکار وقتی وارد اردوی تیم ملی می‌شود، حق خروج ندارد.

احسان حدادی یکجانشین نیست

وی یادآور شد: از روزی که ریاست فدراسیون دوومیدانی را برعهده گرفتم، جلسات متعددی برگزار کردم و احسان حدادی آدمی نیست که یکجا بنشیند و اگر زمانی ورزشکار بودم الان در این پست مسئول این هستم تا منابع مالی را تامین کنم. از این بابت جای نگرانی ندارم و قطعا همه به احسان حدادی و دوومیدانی ایران کمک می‌کنند تا منابع مالی را تامین کنیم. دوومیدانی برای شخص احسان حدادی نیست بلکه برای کشور و مملکت است. مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که اولویت مسئولان رشته‌های پرمدال باشد و دوومیدانی هم پرمدال است و باید همه کمک کنند تا این رشته به موفقیت برسد.

یک ایرانی می‌تواند رئیس دوومیدانی آسیا شود

حدادی در پاسخ به این پرسش که برای کرسی بین‌المللی چه اقدامی خواهد کرد، گفت: در این زمینه هم برنامه داریم و من در فرصتی مناسب با دهلان الاحمد، رئیس دوومیدانی آسیا صحبت کردم. سن او بالاست و قطعا انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارد و در ۲ یا سه سال آینده اتفاقات خوبی در دوومیدانی رخ می‌دهد و یک ایرانی هم می‌تواند رئیس کنفدراسیون آسیا شود.