تهران- ایرنا- رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران گفت: این صنعت با تولید سالیانه ۵۰۰ میلیون متر مربع انواع محصولات در جایگاه پنجم جهانی قرار دارد و تولیدات کشورمان قابل رقابت با محصولات جهانی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بهنام عزیز زاده» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک اظهار داشت: این صنعت در سال‌های گذشته سرعت رشد خوبی به لحاظ کمّی و کیفی داشته است و موفق شده در جایگاه بالایی قرار بگیرد.

وی افزود: صنعت کاشی و سرامیک صنعت پیشران در حوزه صنایع معدنی است که با ظرفیت قابل توجهی در حوزه سرمایه گذاری اکنون برای ۴۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

این مقام صنفی با بیان اینکه بیش از ۱۴۵ واحد تولیدی در حوزه کاشی و سرامیک در کشور فعال است، گفت: ظرفیت تولید واحدها حدود ۷۵۰ میلیون متر مربع است و اکنون ۵۰۰ میلیون متر مربع تولید داریم که از این رقم ۲۰۰ میلیون متر مربع در سال گذشته صادر شد.

وی بیان‌داشت: این صنعت به لحاظ تولید، نیازهای داخلی را برطرف کرده و ارزآوری قابل توجهی در راستای منافع ملی داشته است.

عزیز زاده با تاکید بر اینکه محصولات کاشی و سرامیک ایران با تنوع بالا قابل رقابت است گفت: محصولات را با قیمت و کیفیت مناسب به ۵۰ کشور صادرات می کنیم هر چند سهم صادرات به این کشورها به خاطر شرایط تحریمی و مبادلات بانکی بسیار ناچیز است.

صادرات ۴۰ درصدی تولیدات

وی ابراز داشت: ۴۰ درصد از تولید را صادر می کنیم که ۷۳ درصد به میزان ۱۴۰ میلیون متر مربع به عراق صادر می شود، این در حالی است که بحث امکانات نقل و انتقال پول، لجستیک و رایزن ایرانی در کشورهای مختلف نیاز به تسهیل دارد. همچنین قابلیت صادرات به کشورهای اروپایی و آفریقایی وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران خاطرنشان‌کرد: در صورتی که شرایط صادرات تسهیل نشود امکان از دست دادن بازارهای جهانی وجود دارد و برای صادرات به عراق نیز به خاطر نرخ تبدیل ارز ۲۰ درصد به ضرر صادرکنندگان است.

وی بر بازارهای جدید صادراتی تاکید کرد و گفت: روسیه با وجود اینکه نیاز بالا به تولیدات کاشی و سرامیک کشور ما دارد، اما سهمی از صادرات به این کشور نداریم. پیش از این صادرات به روسیه ممنوع بود که اکنون با امضای تفاهم‌نامه ترجیحی صادرات آزاد شده است.

عزیز زاده بیان‌داشت: تفاهم‌نامه ترجیحی از سوی دولت و مجلس روسیه مورد قبول واقع شده است و نیازمند تسهیل شرایط از سوی کشور ماست تا از این بازار بزرگ استفاده کنیم.

وی با اشاره به معضل ناترازی انرژی، گفت: عمده ترین مشکل در کنار تحریم ها مساله ناترازی انرژی است، به دلیل قطعی برق و گاز مشکلات عدیده ای برای تولیدکنندگان ایجاد می شود که نمی توانند پاسخگوی مناسب نیازها باشند، واحدهای تولیدی در ۶ ماه ابتدای امسال نزدیک به ۲ ماه متوقف بوده اند که این امر منجر به کاهش تولید، افزایش هزینه ها و افزایش قیمت تمام شده محصولات شده است.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران گفت: جلسات متعددی را با مسئولان در دولت های گذشته داشته ایم تا این بحران حل شود تا اشتغالزایی در این صنعت تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی اظهار داشت: سال گذشته قبوض معوقه به خاطر افزایش قیمت نرخ انرژی برای واحدهای تولیدی صادر شد، هر چند که از سوی وزارت نیرو اعلام شد خسارت های وارده به واحدهای تولیدی در قالب بخشنامه ها پرداخت می‌شود اما این صنعت نیازمند حمایت بیشتر است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۸ دوره نمایشگاه تخصصی بین المللی کاشی، سرامیک و چینی برگزار شده است، گفت: امسال دوره ۲بیست و نهم این نمایشگاه از اول تا چهارم آبان ماه در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار می‌شود.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به رقابت کیفی بین تولیدکنندگان منجر می شود و فرصتی برای ارائه آخرین دستاوردهاست.