تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از فعالیت ۲۷ پایانه مرزی، یک‌هزار و ۲۸۵ شرکت، ۴۲ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و نزدیک به ۵۰ هزار راننده در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی خبر داد.

به گزارش ایرنا از سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، «جواد هدایتی» در دوره آموزشی تخصصی فنون مذاکره بین‌الملل با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت در سال ۱۴۰۲ و همچنین افزایش ۶۱ درصدی این حوزه در نیمه نخست امسال با ترانزیت ۹.۳ میلیون تُنی کالا در کشور، عنوان کرد: با استمرار این روند، میزان ترانزیت تا پایان امسال به ۱۸ میلیون تُن خواهد رسید.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: با افزایش رقابت کشورهای منطقه برای نقش‌آفرینی در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی، باید از ظرفیت‌های کریدور شمال- جنوب، راه ابریشم و تلاش برای اتصال به مدیترانه و آفریقا از طریق کشورهای عراق و سوریه به نحو مطلوب بهره‌برداری کنیم تا منافع اقتصادی کشورمان ارتقاء یابد.

هدایتی، از رشد ۳۸ درصدی ترانزیت کالاهای غیرنفتی و افزایش ۱۱۲ درصدی ترانزیت مواد نفتی و فراورده‌های سوختی خبر داد و افزود: نزدیک به ۷۰ درصد ترانزیت کشور از طریق بنادر و پایانه‌های مرزی شهید رجایی، پرویزخان، باشماق، آستارا، لطف‌آباد و بازرگان انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: عضویت در کنوانسیون‌های بین‌المللی، پیوستن به پیمان‌های بریکس، اوراسیا و شانگهای و انعقاد تفاهم‌نامه با اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی اروپا (IRU)، فرصت‌های طلایی در حوزه حمل‌ونقل را فراهم آورده و بسترساز تحقق هدف‌گذاری ۴۰ میلیون تُنی ترانزیت در برنامه هفتم توسعه خواهد بود.