بیرجند - ایرنا - کارشناس مسائل سیاسی گفت: موضع‌گیری رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، ضد رژیم صهیونیستی قاطع و کوبنده و در دفاع از مردم مظلوم فلسطین قابل تحسین است.

یدالله دهقان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نوع موضع‌گیری پزشکیان در سازمان ملل، دقیق و نظیر موضع‌گیری رئیس جمهور شهید در سال گذشته بود.

وی گفت: این موضوع مهم نشان می‌دهد که تغییر دولت‌ها در کشور تغییری در راهبرد اساسی جمهوری اسلامی ایران ندارد و این راهبرد در دفاع از جبهه مقاومت و دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه یک راهبرد ثابت است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند ادامه داد: موضع‌گیری رئیس جمهور ضد رژیم کودک‌کش صهیونیستی و محکوم کردن جنایات انسانی اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بسیار قاطع، خوب و کوبنده بود و انسان کار خوب را باید همیشه تحلیل و مورد توجه قرار دهد.

وی گفت: پزشکیان درخصوص اقدامات منفعلانه جامعه بشری در کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند و برای یک زندانی در داخل کشور ما احساس دلسوزی می‌کنند اما حاضر نیستند جنایت‌های رژیم صهیونیستی در کشورهای منطقه به خصوص لبنان و فلسطین را ببینند، موضع‌گیری صریح و قاطع داشت.

دهقان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مظلوم و ایستادگی در مقابل جنایات اسرائیل و تلافی اقداماتی که ضد ما انجام می‌دهد، لحظه‌ای تردید ندارد همچنین از مواضع خود عقب نشینی نمی‌کند.

وی گفت: اینکه آمریکا و اروپا ادعای ارتباط سازنده با ایران را دارند ولی از طریق تحریم، فشار و ترور نمی‌توانند به جایی برسند نیز در صحبت‌های رئیس جمهور اشاره شد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: تاریخ بداند که جمهوری اسلامی ایران روی پای خود می‌ایستد و زیر بار حرف زور نمی‌رود، اگر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال تعامل با ایران هستند باید از تاریخ درس عبرت بگیرند و به ملت ما احترام بگذارند و به صورت ارزش برابر مذاکره داشته باشند.

به گزارش ایرنا، رئیس‌ جمهور اسلامی ایران روز یکشنبه اول مهر ماه ۱۴۰۳ (۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴) به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی در صدر هیات عالی‌رتبه سیاسی، وارد نیویورک شد و چهارشنبه شب به وقت محلی سه روز دیدارها و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک مسعود پزشکیان پایان یافت.

مهمترین برنامه رئیس جمهور در نیویورک، سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که پزشکیان در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از از ورود ایران به «عصر جدید» سخن گفت؛ فصلی که به گفته وی شرط اصلی آن، احترام و رفع تحریم‌های ایران است.