کرمان- ایرنا- رییس‌کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان با بیان اینکه مردم اطلاع کافی از نحوه برگزار شدن مزایده‌ها در بستر سامانه ستاد را ندارند، گفت: نیاز است خبرنگاران و اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی کنند که این سامانه ستاد در استان راه‌اندازی شده و تمامی مزایده‌های دادگستری در این بستر و به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، اکبر مختاری روز چهارشنبه در آیین راه‌اندازی سامانه تدارک الکترونیک دولت (ستاد) افزود: قبلا که مزایده‌ها به صورت سنتی و حضوری برگزار می‌شد، بسیاری از اموال مانند خودروها فروش می‌رفت، اما در سامانه تدارک الکترونیک دولت (ستاد) مردم خبردار نمی‌شوند و لازم است آگاه سازی عمومی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از این پس مزایده‌های اجرای احکام و دادگستری استان کرمان از این طریق انجام می‌شود، اظهار داشت: عموم شهروندان می‌توانند نسبت به مشاهده لیست اموالی که در مزایده قرار داده شده اقدام کنند.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان بیان کرد: این روش یک نوع تجارت الکترونیک و بیع مجازی است و با استفاده از این روش نیاز به حضور فیزیکی مردم به شعبات اجرای احکام دادگستری نیست.

وی تصریح کرد: عموم مردم می‌توانند با نام‌نویسی در سامانه ستاد از طریق برخط با استفاده از کامپیوترهای شخصی یا کافی نت‌های سطح شهر اموال مزایده گذاشته شده را ببینند و همچنین فیلم آموزشی و دستورالعمل استفاده از سامانه نیز در سایت setadiran.ir وجود دارد.

مختاری، صرفه‌جویی در زمان و هزینه را از مزیت‌های سامانه ستاد نسبت به روش حضوری دانست و گفت: در سامانه تدارک الکترونیک دولت، به صورت برخط امکان واریز و وصول وجه امکان‌پذیر است که در صورت برنده نشدن فرد پول به صورت الکترونیکی به حساب او برگشت داده می‌شود.

وی شفاف شدن مزایده، حذف کاهش خطای انسانی، حذف رانت اطلاعاتی، امکان دسترسی آزاد و برخط و رقابتی شدن بیشتر قیمت‌گذاری را از دیگر مزایای انجام مزایده از طریق سامانه ستاد نسبت به روش سنتی نام برد.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان بی اطلاع عموم مردم از بستر سامانه ستاد را از جمله مشکلات فعلی دانست و گفت: ما در دنیای الکترونیک چاره‌ای نداریم جز حرکت به سمت فرآیندهای الکترونیکی و نوین و طبق قانون ملزم هستیم مزایده‌های دادگستری را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: انجام هر مزایده یک سری مقدمات مانند کارشناسی قیمت اموال دارد که این مقدمات به صورت سنتی انجام می‌شود اما فرایند مزایده به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

مختاری بیان کرد: در گذشته به جای برگزاری مزایده در هر شعبه به صورت مجزا، انجام مزایده‌های دادگستری را در یک واحد متمرکز کرده بودیم و به واسطه متمرکز شدن در یک واحد، نقص در اجرای مزایده‌ها کاهش پیدا کرده بود.