شاهرود - ایرنا - مشاور فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اتحاد، همدلی و وحدت بین تمامی اقشار جامعه از افراد نظامی تا غیرنظامی موجب پیروزی در جنگ تحمیلی شد که این موضوع در جامعه امروزی باید محقق شود، زیرا تفرقه خواسته دشمنان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر سرتیپ خلبان غلام‌حسین چیت‌فروش روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس و روز سرباز در سالن اجتماعات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود، افزود: دفاع مقدس از زاویه‌های مختلف قابل تجزیه و تحلیل است.

وی با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی برای افراد صاحب تفکر یک دانشگاه بود، ابراز کرد: این جنگ خداگونه اگر شکل نمی‌گرفت، تاکنون انقلاب اسلامی از بین رفته بود.

امیر چیت‌فروش با بیان اینکه از هر زاویه جنگ برای متخصصان و جوانان الگو است، اظهار کرد: درس مدیریت و فرهنگ شهادت‌طلبی تنها راهی بود که ما را در مقابل لشکر دشمن با تجهیز نظامی ۱۷ کشور جهان، پیروز کرد.

وی با اشاره به اینکه راه نجات کشور به مانند هشت سال دفاع مقدس در وحدت بین همه اقشار جامعه است، افزود: خط چپ و راست باید در کشور با کمک نخبگان، بزرگان استادان، معلمان، جوانان و همه رهبران متوقف شود که این یک خطای راهبردی است.

وفاق ملی نیاز جامعه امروزی

استاد دانشگاه علوم و فنون نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: خط چپ و راست برای قبل از انتخابات بود، اما بعد از آن باید به همدیگر احترام گذاشت و با وحدت و وفاق ملی به مانند جنگ تحمیلی، اهداف را یکی پس از دیگری فتح کرد.

وی تصریح کرد: در هر عملیاتی که وحدت نداشتیم و مغرور می‌شدیم، آن عملیات با موفقیت به اتمام نمی‌رسید و پیروزی بسیاری از عملیات‌ها در سایه وحدت و حفظ هماهنگی محقق شد.

امیر چیت‌فروش با بیان اینکه باید از هشت سال دفاع مقدس درس گرفت، افزود: تفرقه بین اقشار جامعه خواسته دشمنان است و با وحدت ملی می‌توان از سختی‌ها عبور کرد.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس درس خودکفایی داشت، اظهار کرد: اکنون با کمک متخصصان داخلی هواپیماها را به روز رسانی می‌کنیم و در ساخت قطعه خودکفا هستیم و هواپیمای «اف – ۱۴» و «فانتوم» خریداری شده قبل از انقلاب الان توسط کارشناسان داخلی بازسازی، نوسازی و تغییر داده شد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه طی ۵۰۰ سال گذشته بیش از ۲۴ بار بین‌النهرین (عراق) به ایران حمله نظامی داشته است، افزود: طی این جنگ‌ها سه بار شهر خرمشهر به اشغال نظامیان درآمد، اما با شجاعت و جسارت ایرانیان آزاد شد.

این استاد دانشگاه، وجود نیروهای مسلح را مانع بروز جنگ دانست و ابراز کرد: با نگاه به تاریخ گذشته، هر زمان ایران نیروی مسلح نداشت مورد هجوم قرار می‌گرفت.

امیر چیت‌فروش به بمباران ۱۹۲ فروند هواپیما عراقی در روز نخست جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: ارتش بعثی ۱۵۰ شهر و روستای ایران را با یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز اشغال کرد.

نیروی هوایی در خط مقدم جنگ تحمیلی

وی به یکسال بررسی میدانی، مطالعه، تحقیق و عکسبرداری هوایی از استحکامات عراق اشاره کرد و افزود: انتقال نیروهای نظامی و تجهیزات از سراسر کشور به مرز در اوایل جنگ برعهده نیروی هوایی ارتش نهاده شد و آن زمان این نیرو در همه جا می‌جنگید تا دیگر نظامیان سازمان پیدا کنند.

مشاور فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ۲ پایگاه هوایی مهم، پیشرفته و راهبردی عراق «شعیبه» و «کوت» در همان روزهای نخستین جنگ توسط ۱۶ خلبان غیورمرد نیروی هوایی ایران بمباران شد و این پایگاه‌ها تا چندین ماه غیر قابل استفاده بودند.

وی با اشاره به چهار شکست پیاپی عراق در سال ۱۳۶۱ ، ابراز کرد: بزرگترین شکست سیاسی و نظامی عراق بعد از بمباران پالایشگاه «ادوره» توسط خلبانان ایرانی شکل گرفت که موجب شد تا جلسه کنفرانس جنبش غیرمتعهدها از بغداد به دهلی انتقال یابد.

امیر چیت‌فروش از عملیات«اچ – ۳» به عنوان یکی از عملیات‌های به یادماندنی و افتخارآفرین یاد کرد و گفت: این عملیات با هدف قراردادن بزرگترین پایگاه هوایی عراق (الولید) انجام شد که طی آن هواپیماهای ایرانی مسافتی ۸۰۰ کیلومتری را با چهار بار سوخت‌گیری در هوا (رفت و برگشت) با موفقیت به پایان رساندند.

وی با اشاره به اینکه این عملیات با عبور از چهار مرز ترکیه، سوریه، اردن و عراق انجام شد، اظهار کرد: پس از انهدام کامل این پایگاه تا چند روز عراق نمی‌دانست توسط چه نیروهایی مورد حمله قرار گرفته‌است.

تدریس نحوه اجرای عملیات «اچ - ۳» در دانشگاه‌های دنیا

استاد دانشگاه علوم و فنون نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این عملیات به ۴۰ زبان جهان به صورت کتاب درآمده است و اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های نظامی تدریس می‌شود.

وی از رشادت‌های شهید سرلشکر خلبان غلام‌عباس رضایی‌خسروی در این عملیات یاد کرد و گفت: سرلشکر خسروی یکی از زبده‌ترین، خونسردترین و مسلط‌ترین خلبانان آن زمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

استاد دانشگاه علوم و فنون نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایرانیان، کشورهای کمک کننده به صدام در جنگ تحمیلی را می‌بخشند، اما کارهایشان را فراموش نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچ کس سهم بیشتری در پیروزی جنگ تحمیلی ندارد، افزود: هر کس نقش خود را در این جنگ ایفا کرد و هیچ سهم بیشتری نسبت به دیگران در پیروزی جنگ ندارد.

به گزارش ایرنا، در این آیین از خانواده شهید سرلشکر خلبان غلام‌عباس رضایی‌خسروی تجلیل به عمل آمد.

شهرستان شاهرود در دوران دفاع مقدس بیش از یکهزار و ۱۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرد و از نظر تعداد شهدا به نسبت جمعیت در رتبه های بالای کشوری قرار دارد.