بروجرد - ایرنا - فرماندار بروجرد با تاکید بر ضرورت کتاب و کتابخوانی گفت: فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید در جامعه نهادینه و گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسلم مرادی روز چهارشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی بروجرد که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: ما باید به سمتی پیش رویم که مسئله کتابخوانی از همان دوران کودکی به کودکان آموزش داده شود تا بتوان نسل کتابخوان تربیت کرد و لذت کتابخوانی را باید به جامعه نشان داد.

وی با تاکید بر اینکه ابزار و زیرساخت های خوبی در حوزه کتابخوانی در شهرستان بروجرد وجود دارد، اضافه کرد: باید به سمت توسعه مطالعه و ارتقای فرهنگ کتابخوانی پیش رفت و برنامه هایی در این راستا تدوین کرد، در همین راستا باید کتابخوان های شهر را شناسایی و با هدف تقویت این فرهنگ در جلسات انجمن های کتابخوانی از آنها تجلیل کرد.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: باید حوزه کتاب و کتابخوانی را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود در چه حوزه هایی علاقمندی بیشتری برای مطالعه وجود دارد و در چه بخش هایی میزان مطالعه کمتر است.

مرادی با تاکید بر ارزش محتوایی کتاب های مورد مطالعه اضافه کرد: برخی کتاب ها ارزش محتوایی چندانی ندارند که در راستای تقویت کتابخوانی در هر جلسه انجمن کتابخانه ها باید یک کتاب معرفی شود.

ظهور نسل جدید در کتابخانه ها و تمرکز بر تعامل و مهارت افزایی

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: امروز با نسل جدید کتابخانه ها مواجه هستیم، زمانی کتابخانه مکانی برای مطالعه و امانت گرفتن کتاب بود در حالی که اکنون با نسل جدیدی از کتابخانه‌ها و کتابخوان ها مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان افزود: اگر زمانی با علامت هیس باید وارد کتابخانه می شد تا سکوت سالن مطالعه شکسته نشود امروز کتابخانه ها به محل و مرکزی برای گفت و گو، تعامل، کسب مهارت و هم افزایی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کودکان و بانوان گروه‌های وفادار به کتابخانه ها هستند، بیان کرد: کتابخانه ها بخش هایی خاص کودکان دارند و در این بخش برنامه های مختلف متعددی برگزار می شود و در مجموع با نسل جدید کتابخانه های عمومی ما به دنبال خلاقیت، امید و نشاط در جامعه هستیم.

سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی لرستان با تاکید بر اینکه رویدادها باید روایت گری شود، اظهار کرد: یکی از کارهای اثرگذاری که باید صورت گیرد این است که رویدادها روایت گری شود و بخشی از حهاد تبیین همین مسئله است، پیوند کتابخانه عمومی و فرهنگ پایداری در کتابخانه ها شکل گرفته است.

سبزیان با تاکید بر اینکه شهرداری براساس قانون باید نسبت به پرداخت نیم درصد درآمد خود به انجمن کتابخانه های عمومی اقدام کنند، ادامه داد: نیم درصد درآمد شهرداری ها باید به حساب انجمن کتابخانه های عمومی واریز شود، در ادای تکلیف نباید کوتاهی صورت گیرد.

وی افزود: شهرداری ها رنگ آمیزی و نصب تابلو جلو کتابخانه یا هر گونه اقدام مشابه را نباید به حساب نیم درصد بگذارند بلکه اصل و تاکید بر میزان مبلغ واریزی است که توسط شهرداری‌ها باید صورت گیرد.

وی یادآور شد: در شهرستان بروجرد روستای دینارآباد به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شده که این رویکرد می تواند در مسایل توسعه کتابخانه ای و کتابخوانی موثر باشد.

اجرای ۵۰۹ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی بروجرد
رییس اداره کتابخانه‌های عمومی بروجرد گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۵۰۹ برنامه علمی و فرهنگی در کتابخانه های شهرستان اجرا شد.
فرهاد سوداگر افزود: این میزان افزایش قابل توجهی نسبت به سال های قبل دارد به طوری که در تمام سال قبل حدود ۵۰۰ برنامه اجرا می‌شد.

وی بیان کرد: یکی از کارهای امسال برگزاری کارگاه های آموزشی در تابستان بود که از جمله آنها کارگاه طب سنتی، امداد نجات، زبان انگلیسی، روخوانی قران و موارد دیگر بوده است.
رییس انجمن کتابخانه های عمومی بروجرد با اشاره به برگزاری ۲ پویش کتابخوانی اضافه کرد: استقبال خوبی از این پویش ها شده از جمله خلاصه نویسی از کتاب های خوانده شده که با حضور نوجوانان برگزار شد.
سوداگر اضافه کرد: با کمک خیرین و کمک های مردمی و مکاتبه با انتشاراتی ها، امسال ۱۳ هزار جلد کتاب به مجموعه کتاب های کتابخانه های عمومی شهرستان اضافه شده که نسبت به سال های قبل بیش از ۴۲ درصد افزایش تعداد کتاب داشته ایم.
وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های بروجرد وجود دارد، گفت: همچنین افزایش عضو داشتیم بطوری که با ۳۱ درصد افزایش بالای ۳۷ هزار عضو داریم که از این تعداد هفت هزار و ۸۰۰ تا عضو فعال هستند.
در پایان این جلسه از کتابخوان های برتر و خبرنگاران فعال حوزه کتاب و کتابخوانی تجلیل شد.