تهران-ایرنا- یک کارشناس چینی درباره دیدار اخیر وزیر امور خارجه چین با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد: تهران به دنبال تعمیق روابط با پکن و ترسیم نقشه راه جدید است.

لی جیانان کارشناس مسائل ایران و رئیس دفتر شبکه مرکزی رادیو و تلویزیون چین (CMG) در تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آسیا- اقیانوسیه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، اظهار داشت: روابط ایران و چین همچنان به شکلی پایدار و در مسیر رو به جلو حرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به دیدار دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با وانگ یی وزیر امور خارجه چین، افزود: تهران همواره به سیاست «چین واحد» پایبند بوده و متعهد به توسعه روابط دوستانه با پکن است.

این کارشناس چینی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از آمادگی تهران برای مشارکت فعال در طرح مرسوم به «یک پهنه، یک راه» و اجرای برنامه همکاری جامع ایران و چین خبر داد، تصریح کرد: سخنان پزشکیان نشان داد که تهران و پکن به حمایت سیاسی از یکدیگر ادامه خواهند داد و دو طرف در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، برنامه‌های موجود را به مرحله اجرا خواهند رساند تا به همکاری‌های عملی و منافع متقابل دست یابند.

لی همچنین به تاکید پزشکیان و وانگ بر مقابله با یکجانبه‌گرایی و قلدری بین‌المللی و تلاش برای حفظ چندجانبه‌گرایی و عدالت جهانی اشاره کرد و گفت که مواضع ایران و چین همسو با روند جهانی به سمت چندقطبی شدن است، که خواسته بسیاری از کشورهای مستقل است.

وی افزود: فجایع انسانی در نوار غزه و تجاوزات [رژیم] اسرائیل به لبنان و سوریه که با حمایت غرب رخ داده، نمونه‌هایی از این تراژدی‌ها است و دیدار مقام‌های ارشد ایران و چین نشان داد که تهران و پکن تمایل به پایان جنگ‌ها و بازگشت صلح به منطقه دارند.

لی ادامه داد: سخنان و مواضع رئیس‌جمهوری ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیانگر مسیر آینده سیاست تهران است که بر دو محور اصلی تاکید دارد.

این کارشناس چینی معتقد است: ایران امیدوار است روابط خود با آمریکا را بر اساس برابری و اعتماد متقابل بهبود بخشد و هر چه سریع‌تر تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده لغو شود.

وی تصریح کرد: پزشکیان تاکید کرده است که مذاکره بین تهران و واشنگتن باید بر پایه احترام متقابل و برابری باشد و ایران هیچ گونه سازشی بر سر منافع ملی و امنیت ارضی خود نخواهد کرد.

لی به اهمیت ویژه‌ای که پزشکیان به روابط ایران با کشورهای همسایه و دوستان منطقه‌ای می‌دهد، اشاره و تاکید کرد که تهران به توسعه روابط با کشورهای دوست و تعمیق همکاری‌ها ادامه خواهد داد و بهبود روابط با کشورهای غربی تأثیری بر دوستی‌های سنتی تهران نخواهد داشت.

این کارشناس و خبرنگار چینی به نقل از وانگ، تصریح کرد: «صرف‌نظر از تغییرات در اوضاع بین‌المللی و منطقه‌ای، چین همواره شریک قابل اعتماد ایران خواهد بود» و امیدواریم که با تلاش‌های مشترک دولت‌ها و مردم، روابط ایران و چین روزبه‌روز بهتر و عمیق‌تر شود.