تهران- ایرنا- سازمان هواشناسی در پی تشدید سامانه بارشی از امروز (چهارشنبه، چهارم مهر ۱۴۰۳) در ۶ استان کشور، هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش ایرنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد که از امروز تا جمعه (۶ مهر ۱۴۰۳) سامانه بارشی شدیدی در برخی مناطق کشور فعال خواهد شد. این سامانه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، وقوع مه و در نقاط مستعد، بارش تگرگ و کاهش محسوس دما همراه خواهد بود.

طبق این هشدار، روز چهارشنبه استان‌های گیلان، مازندران و ارتفاعات گلستان تحت تاثیر این سامانه قرار خواهند گرفت. در روز پنجشنبه، این وضعیت در گیلان، مازندران، گلستان، نوار شرقی اردبیل، ارتفاعات سمنان و شمال شرق تهران نیز مشاهده می‌شود و در نهایت، روز جمعه استان‌های مازندران، شرق گیلان و غرب گلستان با این شرایط روبه‌رو خواهند بود.

سازمان هواشناسی هشدار داد که این شرایط می‌تواند به طغیان رودخانه‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان‌آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیاء از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، و وزش باد شدید منجر شود. همچنین امکان وارد آمدن خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی وجود دارد.

به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، توصیه شده است که از تردد غیرضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود. همچنین از برپا کردن چادرهای مسافرتی در این مناطق، فعالیت‌های تفریحی مانند طبیعت‌گردی و کوهنوردی و چرای دام و تردد عشایر در نواحی مرتفع اجتناب شود. برای پیشگیری از آسیب‌های بیشتر، تمهیدات لازم برای حفظ سازه‌های موقت و جابه‌جایی سریع محصولات کشاورزی برداشت شده باید انجام شود.

دستگاه‌های اجرایی، راهداری و وزارت نیرو نیز در آماده‌باش کامل باشند.