کرمانشاه- ایرنا- سفیر تاجیکستان در ایران گفت: در چند سال اخیر وقفه کوتاهی در مراودات تجاری با ایران ایجاد شده بود، اما از سال ۱۴۰۰ همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی افزایش یافته و تقریبا پنج برابر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با نظام‌الدین زاهدی، سفیر کشور تاجیکستان در ایران، با هدف بررسی فرصت‌های همکاری و توسعه مراودات تجاری بین دو کشور در اتاق بازرگانی استان عصر روز چهارشنبه (۴ تیر) برگزار شد.

نظام‌الدین زاهدی که به دعوت شهرداری کرمانشاه برای شرکت در جشنواره بین المللی شاهنامه خوانی در کرمانشاه حضور دارد، در این نشست با اشاره به هدف سفر خود به کرمانشاه اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ حجم تجارت بین دو کشور ۵۷ میلیون دلار بود که این عدد در سال گذشته به ۲۷۰ میلیون دلار رسید و آمار ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد که این عدد به ۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

وی ادامه داد: یکی از اولین برنامه‌هایی برای سفر به کرمانشاه ملاقات با اعضای اتاق بازرگانی بود، می‌دانم که مراودات تجاری بین کرمانشاه و تاجیکستان در حد مطلوب قرار ندارد، اما اساس نیت من ایجاد گشایشی برای معرفی ظرفیت‌های وارداتی و صادراتی بین دو کشور است.

زاهدی با بیان اینکه تاجیکستان یک کشور دوست، برادر، هم‌زبان و هم‌فرهنگ با ایران است، تصریح کرد: در مراودات دو کشور، هم‌زبانی یک نعمت است و نیازی به مترجم نیست. به راحتی صحبت یکدیگر را می‌فهمیم و این نیاز اولیه یک توافق است.

سفیر تاجیکستان در ادامه با تشریح دستاوردهای کشورش گفت: تاجیکستان کشوری ۳۳ ساله است که در این سال‌ها مسیری با شیب و فرازهای زیادی را طی کرده و به مرحله خودسازی ملی رسیده‌ایم، در تاجیکستان برنامه‌های توسعه استواری طرح‌ریزی و به اجرا گذاشته شده و توانسته‌ایم قسمتی از اهداف راهبردی را محقق کنیم، امروز کشوری رو به توسعه و دارای نرخ رشد هشت درصد سالانه هستیم و برای سرمایه‌گذاران امتیازات زیادی را در نظر گرفته‌ایم و کمیته‌ای در این زمینه وجود دارد که مقام وزارت دارد.

وی ادامه داد: قسمت عمده مراودات تجاری تاجیکستانی با استان خراسان رضوی انجام می‌شود و این مراودات در سطح مطلوبی قرار دارد، اما تلاش می‌کنیم همکاری‌های تجاری خود را با تمامی استان‌های ایران متنوع کنیم و به تازگی مراودات خود را با استان همدان آغاز کرده‌ایم.

سفیر تاجیکستان با ابراز تأسف از قطع واردات برخی کالاها از کرمانشاه، خاطرنشان کرد: حیف است که مراوداتی که در گذشته از بین رفته است دوباره احیا نشود، کرمانشاه مهد تمدن است و ظرفیت‌های بسیاری دارد، اما برای ما یک استان کشف‌نشده است.

وی همچنین به ارتباط فرهنگی تاجیکستان با کرمانشاه اشاره کرد و گفت: یکی از امتیازات کرمانشاه، اقبال لاهوتی، بنیان‌گذار ادبیات معاصر تاجیکستان است که کرمانشاهی است. این یکی از دلایل ایجاد خواهرخواندگی بین کرمانشاه و یکی از شهرهای تاجیکستان است، باید سطح روابط خود را با کرمانشاه تا سطح مطلوب بالا ببریم.

ظرفیت بالای اقتصادی استان

در ادامه این نشست، سلیم ساسانی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، گفت: این استان اقتصاد بزرگی دارد و بالغ بر سه میلیارد دلار انواع کالا از پنج مرز استان صادر می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک و فولاد، می‌توانیم نه تنها بخشی از بازار تاجیکستان را تأمین کنیم، بلکه دروازه‌ای برای واردات کالا از تاجیکستان به ایران باشیم.

وی از سفیر تاجیکستان دعوت کرد تا در سفرهای آتی خود از کارخانه‌های استان کرمانشاه بازدید کرده و با ظرفیت‌های اقتصادی استان بیشتر آشنا شود.

عبدالوحید محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه، نیز در این نشست گفت: در سراسر ایران به دلیل داشتن تکنولوژی بومی خوب و انرژی ارزان، کالاهای ما رقابت‌پذیر هستند و کرمانشاه صنعتی‌ترین استان غرب ایران است.

وی افزود: نقش دولت‌ پشتیبانی از بخش خصوصی است، کالاهای مصرفی که در تاجیکستان مورد نیاز است و کالاهای تولیدی و مواد اولیه که در تاجیکستان تولید می‌شود می تواند زمینه تبادل و تجارت را فراهم سازد.

محمدی در ادامه گفت: انتظار این است تا جلسات بخش خصوصی تاجیکستان و ایران در کرمانشاه و تاجیکستان برای تجار و صنعتگران برگزار شود تا سطح مراودات تجاری افزایش یابد.