تهران-ایرنا-روزنامه تایمز اسرائیل بامداد پنجشنبه فاش کرد که شمار زیادی از معاونان و مدیران دولت جو جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا از تحریم چند وزیر کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل حمایت می‌کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای این روزنامه، تایمز اسرائیل افزود که معاونان بایدن حامی تحریم ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی هستند.

کریس فان هالن سناتور دموکرات نیز خرداد ماه از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درخواست کرد با صدور فرمان اجرایی «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را تحریم کند.

این سناتور ایالت مریلند گفت که اسموتریچ به دلیل سیاست‌های علیه فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری اشغالی «باید مشمول تحریم بر اساس فرمان اجرایی» رئیس جمهوری شود.

هالن اظهار کرد: با فردی مواجه هستیم که اعلام کرده هدفش آن است که اسرائیل تمام کرانه باختری را تحت سیطره خود قرار دهد.

بایدن پیشتر بر اساس یک فرمان اجرایی چهار فرد اسرائیلی را «به دلیل تضعیف صلح، امنیت و ثبات» در کرانه باختری تحریم کرده بود.

اسموتریچ انتقال درآمدهای مالیاتی به تشکیلات خودگردان فلسطین را متوقف کرد. وی همچنین در ماه مارس سال جاری نیز ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کرانه باختری را جزو «سرزمین دولت اسرائیل» اعلام کرد.

در همین حال، اسموتریچ و بن گویر دو وزیر راست افراطی در کابینه بنیامین نتانیاهو تهدید کردند اگر طرح صلح بایدن را بپذیرد با استعفای خود موجب فروپاشی ائتلاف حاکم می‌شوند و به همراه نتانیاهو مانع از برقراری آتش‌بس و قرارداد تبادل اسرا با جنبش مقاومت اسلامی حماس شدند.

اسموتریچ در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت به نتانیاهو «به وضوح» گفته است که اگر با این طرح صلح موافقت کند و جنگ را بدون نابودی حماس و بازگرداندن همه اسرا به پایان برساند بخشی از کابینه وی نخواهد بود.

جو بایدن خردادماه از طرحی رونمایی کرد که به ادعای او پیشنهادی سه مرحله‌ای برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه بود و آزادی اسرای صهیونیستی با اجرای «آتش‌بس کامل» را شامل می‌شود، طرحی که تاکنون با مانع تراشی سران صهیونیست راه به جایی نبرده است.