اردبیل-ایرنا -کارشناس روابط بین المللی گفت: سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با درک درست از الزامات نظام بین الملل تدوین شده بود و رئیس جمهور به خوبی توانست سیاست‌ها و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را برای جهانیان تبیین کند.

عبدالرحمان ولایتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره سفر رئیس جمهور با اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: اجلاس سالانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عالی‌ترین گردهمایی مقامات ارشد کشورها در نظام بین المللی است که نمایندگان و روسای کشورها از تریبون ۱۵ دقیقه‌ای در اختیارشان قرار می‌گیرد، نگرش، راهبرد و مواضع خود را درباره مدیریت سالانه جهانی و مسائل مختلف ارائه کنند.

وی با بیان اینکه مواضع روسای جمهور کشورمان در ادوار مختلف در چهارچوب آموزه و گفتمان دولت‌ها بوده است، یادآورشد: پزشکیان در نخستین حضور خود در این اجلاس در چهارچوب آموزه و دکترین وفاق به تبیین دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف پرداخت و از فرصت ایجاد شده به خوبی استفاده کرد.

سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی دقیق و با صلابت بود

ولایتی سخنرانی رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را دقیق، متین و باصلابت ارزیابی کرد و گفت: سخنرانی رئیس جمهور هم ذیل موضوع تعریف شده در این اجلاس یعنی صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی و هم در چهارچوب اصول کلی سیاست‌های کلی نظام تدوین و ارائه شد.

وی اضافه کرد: پزشکیان در این سخنرانی مفهوم وفاق در عرصه داخلی را ذیل تعابیر دینی و اسلامی تفسیر و تبیین کرد و در عرصه بین الملل هم با یادآوری مفاهم تفاهم، گفت و گو و ریشه‌های مشترک انسانی مفهومی اخلاقی از آن ارائه کرد که آن هم برگرفته از معارف و آموزه‌های دینی بود.

این کارشناس روابط بین الملل اضافه کرد: رئیس جمهور در تبیین دیدگاه‌های دولت چهاردهم، اصلاحات، وفاق ملی، اصلاحات و تعامل سازنده بر جهان را اصول کلی دولت چهاردهم عنوان و در عین حال تاکید کرد که تعامل و همکاری‌های بین المللی بایستی در چهارچوبی عادلانه و مبتنی برحقوق برابر پیگیری شود و اگر کشور و قدرتی بخواهد از موضع سلطه گری وارد مناسبات شود، این روند پایدار نخواهد بود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات محوری که هم در سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و هم در دیدارها و سخنرانی‌های ایشان در نیویورک مطرح شد، اشاره به جنایتهای رژیم صهیونیستی در کشتار بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم غزه و جنایات اخیر این رژیم در لبنان بود.

وی همچنین گفت: رئیس جمهور تاکید کرد که هیچ علامت و نشانه‌ای مبنی بر قطع این شرارت‌ها از سوی رژیم صهیونیستی دیده نمی‌شود و در سایه سکوت و بی عملی قدرت‌های جهانی تمام موازین و حقوق بین المللی از سوی این رژیم نقض می‌شود.

موضع رئیس جمهور درباره فلسطین موضع رسمی نظام بود

ولایتی تصریح کرد: موضع رئیس جمهور در قبال فلسطین همان موضع رسمی نظام جمهوری اسلامی است که سرنوشت مردم فلسطین نه در محافل خصوصی بدون حضور و نقش آفرینی نمایندگان مردم این کشور بلکه باید توسط مردم فلسطین تعیین شود.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه پیام رئیس جمهور پیام صلح و همزیستی در دنیا بود، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور تاکید کرد که ایران در تاریخ خود آغازگر هیچ جنگ و درگیری نبوده اما همیشه از حقوق خود دفاع کرده و امروز هم در دفاع از حقوق و منافع ملی خود با هیچ کس تعارف ندارد.

وی با یادآوری پیشنهادهای رئیس جمهور برای توسعه همکاری‌های منطقه ای اظهار کرد: یکی از مفاهیم مهمی که رئیس جمهور در سخنرانی خود مطرح کرد موضوع "منطقه قوی" و یادآوری این موضوع بود که تنها راه نجات خاورمیانه از تنش‌ها و درگیری‌های داخلی همکاری و تعامل کشورهای منطقه است و تنها با همکاری می توان بر چالش‌های بزرگ منطقه مانند افراط گرایی، مسابقه تسلیحاتی، موضوعات محیط زیستی و بحران پناهندگی غلبه کرد.

استاد دانشگاه اضافه کرد: رئیس جمهور ضمن مذموم دانستن مداخلات خارجی در منطقه تصریح کرد که برون سپاری امنیت پاسخگوی مسائل منطقه نخواهد بود و امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و اتفاقا حضور قدرت‌های خارجی از مهمترین عوامل بی‌ثباتی و تنش در منطقه خاورمیانه است.

گفت و گوی مستقیم با مردم آمریکا ابتکار سنجیده رئیس جمهور بود

وی اضافه کرد: رئیس جمهور همچنین با اشاره به رویکرد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در قبال ایران و اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران و لزوم تجدید نظر در این رویه خصمانه، در ذیل گفتمان صلح طلبی و تعامل سازنده با جهان، آمادگی ایران را برای ادامه برجام متذکر شد.

این کارشناس روابط بین المللی یادآورشد: یکی از ابتکارات خوب در این سخنرانی گفت و گوی مستقیم رئیس جمهور با مردم آمریکا و تبیین این مسائل بود که ما هیچ مشکلی با مردم آمریکا نداریم و این آمریکاست که در مرزهای ما صدها پایگاه نظامی دارد، سردار ما را ترور کرده و با اعمال تحریم‌های پولی و بانکی حتی دسترسی مردم ایران به نظام خدمات درمانی را مسدود کرده است.

ولایتی خاطرنشان کرد: در مجموع دیدارها و سخنرانی‌های رئیس جمهور دقیق سنجیده هوشمندانه و به دور از هرگونه حاشیه و موضوعات فرعی بود و رئیس جمهور در ذیل محور نشست مجمع، به جنایتهای رژیم صهیونیستی در فلسطین و لگدمال شدن کرامت مردم غزه و مظلمویت مردم فلسطین اشاره کرد.

تیم اعزامی به نیویورک بر مسائل اصلی و ملموس متمرکز شد/ رسانه‌های معاند ناکام ماندند

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در اولین حضورشان در سازمان ملل کارنانه خوبی از خود به یادگار گذاشت، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در این سفر به چشم می‌آمد تمرکز بر متن و مسائل اصلی مبتلا به کشور و منطقه بود و در مجموع تیم اعزامی جمهوری اسلامی به نیویورک کارنامه خوبی در اولین حضور خود بر جا گذاشت.

این کارشناس مسائل بین المللی یادآورشد: در ادوار گذشته بعضا شاهد بودیم که نگاه رسانه‌ای و تبلیغاتی بر نگاه مسئله محور و راهگشا غلبه می کرد اما در این دوره تیم همراه رئیس جمهور تلاش کردند بیشترین بهره‌برداری را از فرصت اجلاس داشته باشند و بیشتر به دنبال دستاوردهای ملموس و اثر بخش بودند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: معمولا رسانه‌های معاند تلاش می‌کردند تصویری ناهنجار و غیرمنطقی از ایران ارائه کنند و از هر اتفاق کوچکی حاشیه سازی کنند و این در حالی است که با هوشمندی و درایت تیم همراه رئیس جمهور این موارد هم در این سفر مدیریت شد که این ناشی از حضور دیلپمات‌های برجسته‌ای است که بر ذهنیت حاکم بر نظام بین الملل اشراف دارند.