زنجان - ایرنا - خلبان جانباز زنجانی و پیشکسوت هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه نتانیاهو هیتلر دوم است، گفت: آسیب و ضرر این شخص متوجه کل جهانیان است از همین رو باید مقابل آن بایستند و اجازه ندهند بیش از این مرتکب جنایت و وحشیگری شود.

امیر سرتیپ یدالله واعظی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت، افزود: تئوری صهیونیست ها از زمان تشکیل آن رژیم تاکنون تحقق شعار" از نیل تا فرات" است و برای رسیدن به هدف و سرزمین موعود خود از هیچ جنایت و نسل کشی دریغ نمی کنند.

وی با بیان اینکه دنیا از صهیونیست ها ضررهای فراوانی دیده است، اظهار داشت: آنها با همه ادیان الهی به خصوص اسلام ضدیت دارند و تلاش می کنند دارندگان ایده اسلام واقعی را از بین ببرند.

واعظی یادآور شد: تئوری صهیونیست ها محکوم به شکست است و در این راه طبق وعده الهی حق پیروز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ابعاد مختلف هشت سال دفاع مقدس و تاکید مقام معظم رهبری بر تبیین چرایی جنگ هشت ساله برای نسل جوان، تصریح کرد: نسل جوان باید بداند که ما جنگ را آغاز نکردیم و هیچ نقشی در شروع آن نداشتیم بلکه از سرزمین خود در برابر هجوم بیگانگان دفاع کردیم.

واعظی گفت: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حال بازسازی کشور بود و آمادگی رزمی کافی نداشت، اما اتفاقاتی رقم خورد که ریشه در طرح های صهیونیستها داشت که می خواستند کشورهای اسلامی شامل ایران،‌ عراق، عربستان و سوریه را به قطعات کوچک تقسیم کنند.

وی با اشاره به تضعیف ارتش در روزهای آغازین پیروزی انقلاب،‌ گفت‌: اگر آن زمان ارتش دست نخورده باقی مانده بود هیچکس جرات نمی کرد طمعی به ایران داشته باشد اما آن زمان دشمنان کشور و نظام به عمد ارتش را از هم گسیخته کردند تا کشور به اشغال دشمن درآید.

واعظی خاطرنشان کرد: در آن زمان ۲۰۰ گروهک از جمله منافقین، چریک های فدایی خلق، حزب توده و دیگر گروهها همه در خیابانها تظاهرات می کردند و خواستار منحل شدن ارتش بودند و عده ای آگاهانه و ناآگاهانه تئوری های آنها را اجرا کردند و نزدیک به ۱۵ هزار نفر از بهترین نیروهای دوره دیده و طراحان جنگ کارآزموده را به اسم پاکسازی کنار گذاشتند.

وی افزود:‌ این پاکسازی ها همچنان ادامه داشت تا اینکه امام راحل با قاطعیت نسبت به ماندگاری و اقتدار ارتش تاکید کردند.

واعظی با بیان اینکه روزی که جنگ شروع شد، ارتش ما کمتر از ۲۵ درصد آمادگی داشت، اظهار داشت:‌ با شروع جنگ استکبار جهانی وارد کار شد و صدام را تا بن دندان مسلح کرد و ۱۵ لشکر تقویت شده زرهی عراق به ۲۰ لشکر با ۳۰ تیپ مستقل و چند صد هواپیمای مدرن افزایش یافت.

وی به تقویت صدام از سوی شوروی و فرانسه و استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: طبق استراتژی های جنگی شکست ایران در آن وضعیت قطعی بود اما دشمن دچار اشتباه محاسباتی شد چرا که با روحیه ایرانی ها آشنا نبود.

واعظی افزود:‌۳۱ شهریور که چند صد هواپیمای عراقی به ایران حمله کرد، بلافاصله با همان شرایط آماده دفاع شدیم و همان روز چهار فروند هواپیمای ما مناطق حساس بصره را بمباران کردند اما فردای آن روز اول مهرماه عظمت ایران چشم جهانیان را خیره کرد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: در آن روز ۱۴۲ فروند هواپیمای جنگنده ایران مناطق مهمی از عراق را بمباران کردند و تا شب این تعداد به ۲۰۷ فروند رسید و دنیا حیران ماند که ایران به سرعت وسایل پرنده را آماده و هماهنگ کرد.

وی با بیان اینکه نیروهای دشمن ۱۰۰ برابر نیروهای ایران بودند، تاکید کرد: نبوغ،‌ غیرت، ایمان و ایثار مردم ایران مقاومت جانانه در برابر دشمن را رقم زد و شرق و غرب در این جنگ به اهداف خود نرسیدند.

واعظی با بیان اینکه دفاع مقدس تنها دفاع از خاک کشور نبود، خاطرنشان کرد: دین ما دوست داشتن وطن را بخشی از ایمان دانسته است، اما دفاع مقدس دفاع از ناموس و ارزش های معنوی و دین اسلام نیز بود.

وی تاکید کرد: هرچند شاید بسیاری از جوانان ندانند که چرا جنگ شد اما به یقین هم اکنون نیز اگر این خاک و ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد تهدید قرار گیرد، همین جوانان امروزی از این خاک دفاع خواهند کرد.