بجنورد-ایرنا- آتش‌نشانان را می‌توان مجاهدانی نامید که هر لحظه منتظرند در صورت رخ دادن اتفاقی به کمک مردم بشتابند و با ایثار و شجاعت، مردم حادثه دیده را از دل بحران‌ها و حوادث نجات دهند.

به گزارش ایرنا، هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی و ایمنی بهانه ‌ای برای پاسداشت تلاش و ایثار کسانی است که از جان خود می‌گذرند تا نجات‌بخش باشند و زندگی هدیه کنند، زندگی‌شان با حوادث متعدد گره خورده و هر روزشان با استرس و اضطراب گذری می شود.

صحبت از آتش‌نشانی صحبت از امکانی است که جان و مال شهروند را نجات دهد و آتش یکی از این مسائل است و خطرات دیگری نیز وجود دارد، شغل مقدسی که هدف نجات جان آدمی که گرفتار حادثه شده است.

حضور و مقابله در میان شعله های خانمان سوز آتش دلی پر از شجاعت و مقاومت می خواهد، کسی که خود را در دل آتش سوزان می بیند و تمام امیدش به خدای متعال است، در میان آن همه هیاهو جان خود را فدا کرده و عشق به تعلقات دنیایی اش چون زن، فرزند و پدر و مادر را در میان شعله های آتش فراموش کرده تا به وظیفه انسانی اش بپردازد.

در میان شعله های زرد رنگ آتش مرگ، این فداکار ایثارگر می ماند و انسان هایی که در لحظه فوری خواستار کمک هستند اعم از زن، مرد، پیر و جوان، شغل شریف آنان با عشق به هموطنان و وظیفه ذاتی آنان گره خورده که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

همه تلاش خود را می کند تا نجات بخش جان فرد گرفتار شده باشد، همان لحظه از خدای متعال برای نجات کمک می خواهد، تلاش می‌کند و ملتمسانه در دل خود مشغول خواندن ذکر و دعا است.

اما حیف از آن لحظه غمگینی که در حین از خودگذشتگی، ایثار و فداکاری تلاشش نتیجه می دهد و هموطنان را نجات می بخشد و خود در زبانه های آتش گرفتار می شود و جان به جان آفرین تسلیم تقدیر الهی می شود.

لزوم تجهیز ایستگاه های آتش نشانی

ایستگاه یک آتش نشانی بجنورد در میدان بازرگانی بجنورد از ایستگاه هایی است که روزانه آتش نشانان را به ماموریت های مختلف اعزام می کنند و برای بررسی مشکلات این قشر به میان آنها آمده ایم.

یکی از آتش نشانان مستقر در این ایستگاه از اهمیت خطیر این حرفه می گوید: نام آتش‌نشانی امید و آرامش خاصی برای مواقع بحرانی شرایط ایجاد می کند و در زمان بروز حادثه و آتش، اولین جایی که نگاه مردم به آن است و به آن امید دارند، مراکز آتش‌نشانی است.

محمد عزیزی در این خصوص می افزاید: در مواقع بروز حادثه، آتش‌نشانان به عنوان فرشتگانی نجات‌بخش وارد صحنه شده و آن فضا را از خطر بحران جانی و مالی نجات می دهند.

وی با اشاره به برخی مشکلات و کمبودهای آتش‌نشانان افزود: با توجه به تراکم بافتی جدید، ساخت و سازهای بلند مرتبه در این شهر در مواقع رخ دادن حوادثی از جمله آتش‌سوزی نیازمند داشتن یک پله نجات ۶۴ متری و یا حداقل ۵۲ متری است.

عزیزی با گلایه از رعایت نشدن استانداردهای لازم در برخی از ساخت و سازها شهری، تاکید می کند: ناظرین سازمان نظام مهندسی باید موظف شوند که قبل از پایان کار، مالکین را برای گرفتن مجوز آتش نشانی به این سازمان بفرستند.

وی ادامه می دهد: از مسئولان تقاضا دارم که ایستگاه‌های آتش‌نشانی را به امکانات، تجهیزات و ماشین‌های آتش‌نشانی با آخرین استاندارها تجهیز کنند.

این جانفدای عرصه مبارزه با آتش با اشاره به اینکه برای نجات مردم از مشکلات به خدمت‌رسانی نیاز است، ادامه می دهد: عشق به خدمت مردم آتش را گلستان می‌کند و پرسنل ایثارگر آن را به خوبی معنا می‌کنند.

دغدغه استخدام آتش‌نشانان

یکی دیگر از آتش نشانان می گوید: آتش نشانان استان همواره دغدغه استخدام دارند نیروهایی که شرکتی یا قراردادی جان خود را در کف دست گذاشته و از جان انسان ها دفاع می کنند.

حمید قراییان می گوید: شهرداری ها باید به مشکلات این قشر را بررسی و به دغدغه های آنها پاسخ دهند.

وی با اشاره به تلاش های ایثارگرانه این قشر با کمترین تجهیزات و امکانات می افزاید: برای نجات جان شهروندان باید امکانات و تجهیزات لازم فراهم شود و در حد، اندازه و شأن شهری با جمعیت بالغ بر یک میلیون نفر باشد.

بجنورد مرکز خراسان شمالی با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.