بیرجند - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: آیین نخل‌برداری شهر آیسک سرایان به عنوان یکی از رویدادهای مذهبی شاخص استان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

به ‌گزارش ایرنا از روابط ‌عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز پنجشنبه ضمن گرامیداشت روز جهانی و هفته گردشگری (پنجم تا ۱۱ مهر) اظهار کرد: «نخل» خیمه چوبی بزرگی بوده که نماد محمل پیکر پاک امام حسین (ع) است و با انواع پارچه‌های مشکی و رنگی آراسته و همزمان با طلوع آفتاب از محل آماده‌سازی به صحن حسینیه منتقل می‌شود و مردم به زیارت آن می‌پردازند.

وی ادامه داد: وزن نخل که نماد تابوت سیدالشهدا به حساب می‌آید، بسیار زیاد است و برای جابه‌جا کردن آن ۷۰ نفر در قالب هیئت زیر نخلی‌های آیسک فعالیت دارند و روز عاشورا آن را بر شانه‌های خود حمل می‌کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: نخل‌برداری و تخت‌گردانی، حزن‌انگیزترین آیین سنتی و عزاداری مردم آیسک در صبح روز عاشوراست، مراسم بی‌نظیری که سال‌های سال است با شکوه خاصی برگزار می‌شود و هر سال بر ابعاد معنوی و فرهنگی و تاثیرگذاری آن افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: صبح عاشورا پس از فراخوان مردم با صدای طبل، شیپور و سنج و نواختن آهنگ عزا و تلاوت زیارت عاشورا، عزاداران دسته‌های سینه‌زنی ۲ هیئت ابوالفضلی و فداییان امام حسین (ع) آیسک با نظم خاصی در حالی که سرهایشان با کاه گل‌اندود شده است با سینه‌زنی و شور و حال خاص به صحن حسینیه شهدای آیسک وارد می‌شوند.

شاهوردی گفت: پس از سینه‌زنی و به گردش درآوردن نشانه‌های نمادین شمر ذی الجوشن در قتلگاه، با فریادهای «یا حسین یا حسین» زیر نخلی‌ها که از قبل آماده شده‌اند آن را بلند می‌کنند و بر دوش می‌کشند، عزاداران حسینی هم پیشاپیش نخل به صورت گروه‌های منظم در حالی که با دست چپ کمر یکدیگر را گرفته‌اند و با پای برهنه هستند با ذکر «یا حسین» بر سر و صورت خود می‌زنند.

وی افزود: با به حرکت در آمدن نخل، مردم سوگوار که گویا در آیین تشییع امام خود شرکت کرده‌اند مسیر عبور نخل را تا گلزار شهدا و قبرستان آیسک می‌پیمایند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: علاوه بر نخل که به قبرستان حمل می‌شود علم‌های چوبی بزرگ که با پارچه‌های سیاه رنگ تزیین شده است بر سر قبرها حمل می‌شود و در مسیر حرکت نخل، افرادی که نذر دارند نیز گوسفند ذبح می‌کنند.