رشت - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار طی یک سال اخیر ۳۸ رای حقوقی به نفع موقوفات استان صادر شده‌ است.

حجت‌الاسلام اسماعیل تدینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در یکسال گذشته ۱۷۱ فقره پرونده در خصوص بقاع متبرکه و موقوفات گیلان در دادگستری‌های استان تشکیل شد که کارشناسان حقوقی با حضور در دادگاه‌ها و ارائه لایحه‌های دفاعی نسبت به دفاع و احقاق حقوق آنان اقدام کردند از این تعداد ۷۵ پرونده توسط اداره کل اوقاف و ادارات شهرستان بر علیه متصرفان رقبه ها تشکیل شده‌است.

وی با تشریح اسناد ثبتی در حوزه اجاره موقوفات در یک سال اخیر اضافه کرد: اسناد اخذ شده اولیه توسط واحد ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان ۱۲۶ فقره، اسناد اخذ شده تبدیلی به تک برگی جدید ۲۸۶ فقره و رقبات سنددار شده نیز سه هزار و ۶۸۰ فقره است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان بیان کرد: همچنین در این مدت ۱۳۸ مورد تنظیم قرارداد و چهار هزار و ۷۳۴ مورد تمدید قرارداد توسط واحد اجاره این اداره کل انجام شده‌است.

وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های معاونت بهره‌وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه گیلان در یک سال گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری اظهار کرد: احیاء باغ چای و تعمیرات کارخانه چای موقوفه غروی املش، کاشت ۱۶ هزار اصله درخت صنوبر و ۶۰ هزار اصله نهال چای در این موقوفه، ارتقاء تولید چای خشک با رشد ۴۵ درصد نسبت به تولید چای توسط مستاجر در سال جاری، کاشت هزار و ۵۰۰ اصله درخت در بقعه امام‌زاده ابراهیم فشتام و سرمایه‌گذاری در موقوفه چرمچی رشت از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اضافه کرد: پروژه سرمایه‌گذاری ماهیان سردآبی امام‌زاده محمد حنیفه (ع) شهرستان رودبار، پروژه احیای باغ مرکبات در موقوفه صمد نیاول لاهیجان بعد از ۱۵ سال، ایجاد بانک نشاء صنوبر اصلاح شده در موقوفه طالب زاده رودسر، تولید ماهیان خاویاری بقعه سیدابراهیم و سید سلیمان روستای دهنده صومعه‌سرا از دیگر اقدامات سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته است.

وی بیان کرد: طرح توسعه صحن حرم مطهر خواهر امام رضا (ع)، تکمیل پروژه ساختمان بقعه متبرکه شیخ خاصه جان ایوبی پونل به متراژ ۳۵ مترمربع با همکاری مجمع خیرین با هزینه ای افزون بر چهار میلیارد ریال، عملیات حصارکشی به متراژ ۴۰۰ متر و نیز احداث سردر آرامستان پیرملاف به همراه نورپردازی به ارزش ۱۲ میلیارد ریال از دیگر فعالیت‌های معاونت بهره‌وری اقتصادی این اداره کل است.

وی عنوان کرد: اجرای کاشیکاری گنبد حرم مطهر امام زاده هاشم (ع) به متراژ تقریبی ۴۰۰ مترمربع با هزینه ای افزون بر ۶ میلیارد ریال و انجام عملیات ساخت گنبد و گلدسته با اعتبار بیش از ۳۰ میلیارد ریال در بقعه آقاسید شفیع کیاسرا رودسر از دیگر پروژه های این معاونت است.

گیلان دارای پنج هزار موقوفه، ۲۳ هزار رقبه و ۹۵۱ بقعه متبرکه است؛ ۳۰ شهریور تا پنج مهرماه هفته وقف نام گرفته بود.