تهران- ایرنا- وزیر اسبق آموزش و پرورش، مواضع رئیس‌جمهور در صحن مجمع عمومی سازمان ملل را برگرفته از آموزه‌های دینی دانست و گفت: رئیس جمهور مواضع ایران در حمایت از مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی را قاطعانه بیان کرد.

سید محمد بطحایی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: سخنرانی رؤسای کشورها در سازمان ملل یکی از حساس‌ترین سخنرانی‌هایی است که در سطح بین‌المللی مخاطبین زیادی دارد و حساسیت آن از این جهت است که در این سخنرانی کوتاه کمتر از ۱۰ دقیقه که رؤسای کشورها ارائه می‌کنند، موضع کشورها در قبال اتفاقات جهان و همچنین استراتژی آنها، در آنجا مطرح می‌شود. از این جهت، استخدام و بکارگیری واژگان و کلام در سخنرانی‌ها از حساسیت بالایی برخوردار است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر این که صحبت‌های دکتر پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل، بسیار هوشمندانه بود، بیان کرد: رئیس جمهور مواضع جمهوری اسلامی را در حمایت از جبهه مقاومت و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، به خوبی ارائه کرد. مواضع کشور ما در این سخنرانی به خوبی و در کوتاه‌ترین جملات و واژه‌ها، تبیین و تشریح شد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور به‌خوبی و به صورت واضح مواضع جمهوری اسلامی ایران در برابر جنایاتی که رژیم صهیونیستی در یکسال گذشته انجام می‌دهد و همچنین اتفاقاتی که اخیراً در لبنان و به‌ویژه در مقابل جبهه مقاومت و حزب‌الله صورت می‌دهد، را بیان کرد.

وی ادامه داد: برخلاف برخی از قضاوت‌هایی که از سوی برخی از منتقدان آقای پزشکیان در یکی دو روز گذشته مطرح شده، واژگانی که در این سخنرانی برای تبیین مواضع جمهوری اسلامی در قبال جنایات صهیونیست‌ها بکار گرفته شد، در عین اینکه توأم با رعایت نکات دیپلماتیک بود، به وضوح و روشنی توانست مواضع جمهوری اسلامی را تشریح کند.

بطحایی افزود: مفاهیم و جملاتی که توسط رئیس‌جمهور در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، به‌ویژه اتفاقاتی که در روزهای اخیر در مقابله با جبهه مقاومت و حزب‌الله در لبنان صورت می‌گیرد، به‌کار برده شد، بسیار شفاف و صریح بود. این موضع‌گیری رئیس‌جمهور، کاملاً قوام و استحکام سیاست‌جمهوری اسلامی را که همواره در برابر این نوع جنایت‌ها از گذشته تاکنون داشته، را با ادبیات صریح بیان کرد، از این جهات سخنان رئیس‌جمهور بسیار عاقلانه و مدبرانه بود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به شروط رئیس‌جمهور برای اعتماد مجدد به اعضای برجام و برقراری دوباره مذاکرات، افزود: رئیس‌جمهور کاملا مختصر اما شیوا و قابل فهم که جای هیچگونه تفسیری باقی نگذاشت، موضع جمهوری اسلامی ایران را که موضع حاکمیت است، مطرح کرد. در عین حالی که گفت ما با هیچکس دعوا و جنگ نداریم، گفت که اجازه نمی‌دهیم حقوق ملت و کشورمان ضایع شود. ما بر تعهدات برجامی خود ماندیم و آنها را اجرا کردیم؛ کسی که تعهدات را زیر پا گذاشت و آن را نقض کرد آمریکا و اروپا بودند.

وی بیان داشت: مواضعی که توسط رئیس‌جمهور اتخاذ شد، برگرفته از آموزه‌های دینی و اسلامی ماست، رئیس جمهور در سخنانش تاکید کرد درحالیکه اعضای آمریکا و کشورهای اروپایی خطا کردند و برجامی که به سختی آماده شده بود و می‌توانست گشایشی را در روابط و تعاملات دیپلماتیک کشورها ایجاد کرده و آرامش را در منطقه فراهم کند، زیر پا گذاشتند و آن را نقض کردند، همچنان این در باز است و ما این آمادگی را داریم که اگر این کشورها دوباره به تعهدات خود بازگردند و آنها را اجرا کنند، به آنچه که تعهد کرده بودیم، عمل کنیم.

بطحایی افزود: این یک موضع‌گیری عاقلانه و مدبرانه‌ای است که در فضای سیاسی انسداد ایجاد نمی‌کند و در افکار عمومی جامعه بین‌المللی هم با ادبیاتی که رئیس‌جمهور از حقوق مردم و کشورش دفاع کرد، در عین حال بسیار منطقی اعلام کرد که ما بدون هیچ واهمه‌ای با همه کشورها تعامل خواهیم کرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: برخی کشورها امروز خاورمیانه را با یک انسداد مواجه کرده و زمینه را برای شرارت‌ها و دیوانگی‌های رژیم اشغالگر قدس که زن، بچه، پیرمرد و پیرزن را به خاک و خون می‌کشد، فراهم کردند.