زنجان - ایرنا - مدیر کل استاندارد استان زنجان گفت: طی ۶ ماهه اول سال جاری از ۴۶۴ محصول پیش بسته بندی شده نمونه برداری شده و ۲۹ هزار و ۴۲۵ آزمون کمی بر روی آنها انجام گرفته است.

مهدی قهرمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۹۱ درصد نمونه های آزمون شده قبول و در مورد نمونه هایی که دارای مغایرت وزنی یا حجمی با کمیت درج شده بر روی بسته‌بندی محصول بودند، تذکر یا اخطار کتبی جهت اصلاح عدم انطباق در مهلت مقرر به واحدهای تولیدی داده شد .

وی اضافه کرد: پس از اتمام مهلت داده شده دوباره جهت آزمون نمونه‌های مردودی به واحدهای مذکور مراجعه شد که در صورت رفع نکردن مغایرت برخورد قانونی لازم از طریق ارجاع پرونده واحد تولیدی به مراجع ذیربط صورت می‌ گیرد.

مدیر کل استاندارد استان زنجان ادامه داد: این مهم در راستای اجرای وظایف قانونی سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص پایش کمیت فرآورده های پیش بسته بندی موجود در مراکز تولید و عرضه و همچنین به منظور حفظ و صیانت از حقوق مصرف کنندگان در جلوگیری از کم فروشی و حذف رواداری در برچسب گذاری محصولات تولیدی به طور مستمر انجام می شود.

قهرمانی افزود: در اجرای این طرح که باید وزن یا حجم محصولات به صورت خالص و بدون رواداری برروی محصولات بسته‌بندی شده درج شود، کالاهای مورد استفاده عموم توسط کارشناسان استاندارد با استفاده از تجهیزات و ابزار دقیق، مورد پایش کمی قرار می گیرند.

مدیر کل استاندارد استان زنجان ادامه داد: همچنین در جهت کنترل خالص فروشی قنادی ها و شیرینی پزی ها نیز ۵۱ مورد بازرسی از این مراکز انجام شد و مراکز محدودی که خالص فروشی در آنها رعایت نمی شد جهت اقدامات قانونی به تعزیرات حکومتی استان معرفی شدند.

مدیر کل استاندارد استان زنجان تأکید کرد: شهروندان گرامی برای اطلاع از اصالت و اعتبار محصولات دارای نشان استاندارد درج شده بر روی محصول به هنگام خرید می توانند کد ۱۰ رقمی ذیل علامت استاندارد روی محصول را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال نمایند تا از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند و در صورت مشاهده هر گونه موارد عدم انطباق، از طریق سامانه مردم دار به نشانی ۱۵۱۷.inso.gov.ir گزارش دهند.