اصفهان-ایرنا- رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: بازار انحصار چندجانبه در زمینه صادرات محصولات پلیمری در کشور ایجاد شده است و دولت باید برای رفع آن مداخله کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر کشانی روز پنجشنبه در دهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان در اتاق بازرگانی اصفهان با بیان‌اینکه ایجاد موضوع انحصار چندجانبه در دنیای اقتصاد معنا دارد، افزود: دخالت دولت در این بازار از طریق مالیات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دولت باید برای فروش مابه‌التفاوت کف قیمت و سقف آزاد، مالیات درنظر بگیرد.
رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اظهار داشت: پیشنهاد ما بعنوان انجمن پلیمر و شورای گفت‌وگوی استان این است که با تشکیل صندوقی، مابه‌التفاوت‌های فروش در آن واریز شود.
وی اضافه کرد: می‌توان مبالغ جمع‌آوری شده در این صندوق را بعنوان جایزه صادراتی به صنایع خُرد اهدا کرد یا آن را برای طرح‌های توسعه صنایع مادر در نظر گرفت.
کشانی خاطرنشان کرد: انحصار بعضی بازارهای صادراتی در دنیا هم وجود دارد و مقابله با آن کار سختی نیست اما همه باید برای حل مشکل این صنعت بکوشند.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن پلیمر اصفهان نیز در این همایش با اشاره به اهمیت توجه به فرصت‌های صادراتی صنعت پلیمر اظهار داشت: امروز زمین بازی صادرات در حال تغییر است و باید مدل صادراتی خود را عوض کنیم.

مسعود جمالی تصریح کرد: همه شرایطی که برای صادرات محصولات پایین دستی متصور بودیم، در حال تغییر است.
وی ادامه داد: باید با خودداری از تمرکز بر روی بازار کشورهای اطراف، نگاه مثبتی به حوزه آفریقا داشته باشیم.
وی با اشاره به رشد عجیب آفریقا تاکید کرد: سهم این قاره از اقتصاد جهانی رو به فزونی است و ما هم باید نگاه مثبتی به اینگونه کشورها داشته باشیم.
جمالی با اشاره به جمعیت ۶۰۰ میلیونی و رشد «جی دی پی»(تولید ناخالص داخلی) کشورهای آفریقایی اضافه کرد: ظرفیت‌های بسیاری در بازار این قاره وجود دارد که هوشمندانه باید وارد آن شویم.
وی بیان کرد: توجه به بازارهای حوزه آفریقا را باید با بطور جدی و با نگاه عمیق بررسی کنیم و در آینده چاره‌ای جز ورود به این بازارها نخواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، دهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان اصفهان، امروز با موضوع «تحول دیجیتال محور هوشمندسازی کسب و کارهای آینده و فرصت‌های صادراتی صنعت پلیمر» در سالن همایش‌های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
پلیمر در زندگی روزمره، خودرو، پزشکی، هوافضا و سایر موارد استفاده می‌شود و این صنعت پیشران صادرات صنایع کشور است و در سال‌های گذشته نخستین صنعت صادراتی کشور بوده و بیش از ۲.۷ میلیارد دلار در این حوزه صادرات انجام شده است.
۱.۵ درصد تولید ناخالص کشور متعلق به صنعت پلیمر و ۳.۶ اشتغال کشور در این صنعت است.

در استان اصفهان بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۸۵۰ واحد تولیدی و صنفی در صنعت پلیمر فعال است.