سمنان - ایرنا - مسوول هسته معدن بسیج دانشجویی استان سمنان گفت: کارگران معدن طزره دامغان در زمینه اعمال سختی‌کار و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی آنان از سوی کارفرما مغایر با نوع فعالیتشان گلایه دارند که دستگاه قضا برای تحقق عدالت در حق این قشر زحمتکش باید ورود کند.

مجتبی ملاحسنی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کارگران شرکتی و کارگران پیمانکاری معدن طزره دامغان چند روزی است که در مقابل معدن البرز شرقی در طزره اجتماع می‌کنند و هر یک از ۲ گروه مطالبه متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: کارگران شرکتی حق بیمه مربوط به سختی کار از سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ از حقوقشان کسر شد، اما این پرداختی و لحاظ سختی کار در تامین اجتماعی برای آنها اعمال نشده است و اکنون این کارگران رسیدی به موضوع و احقاق حق و حقوقشان را خواستار هستند.

پرداخت بیمه معدنچیان با عناوین شغلی غیرمعدنی

وی اضافه کرد: حق بیمه تامین اجتماعی‌ کارگران بخش استخراج معدن طزره دامغان با عناوین شغلی مختلف از جمله آرایشگری پرداخت می‌شود که این عناوین موجب شده است که آنان حقوق و مزایایی واقعی خود را دریافت نکنند و از مزایای سختی کار بی‌بهره بمانند.

مسوول هسته معدن بسیج دانشجویی استان سمنان گفت: اکنون کارگران بخش استخراج معدن طزره دامغان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال حقوق دریافت می‌کنند، در حالی که اگر با عناوین واقعی شغلیشان حق بیمه آنان پرداخت شود، دریافتی آنان افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، طی روزهای گذشته، کارگران معادن طزره دامغان برای احقاق مطالبات و خواسته‌های قانونی خود به استانداری سمنان مراجعه و در اجتماعی آرام، تحقق خواسته‌هایشان را مطالبه کردند که به دیدار با چند تن از مسوولان استانداری و نشستی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط منجر شد.

این زحمتکشان که حدود ۷۰ نفر را تشکیل می‌دادند، با در دست داشتن بنری با شعار «کارگران معدن امنیت شغلی ندارند/ ما خواستار حرف پیمانکارهستیم» مهمترین خواسته‌هایشان را بیان کردند.

سابقه حوادث معدنی در دامغان

حادثه ریزش آوار تونل ۴۲ معدن زغال سنگ طزره دامغان یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ در روز کارگر و محبوس شدن ۲ معدنکار در زیر آوار، به مرگ آنان منجر شد.

شامگاه یکشنبه دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ نیز به دلیل حادثه در یکی از تونل‌های استخراج زغال سنگ متعلق به شرکت البرز شرقی ۶ نفر از کارگران در حال فعالیت در عمق ۷۰۰ متری معدن دچار سانحه شدند و اینحادثه نیز به مرگ معدن‌کاران منجر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هسته معدن بسیج دانشجویی استان سمنان در ماه‌های اخیر همواره پیگیر مطالبه‌های بحق کارگران معدن طزره دامغان بوده و در این راستا چندین نشست‌های تخصصی نیز برگزار کرده است.

شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی به عنوان یکی از واحدهای زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان و از تامین کنندگان کنسانتره زغال‌سنگ کُک شو، در سالیان اخیر روند رو به رشدی را در زمینه توسعه ذخائر زغال‌سنگ و شبکه معادن، تولید و درآمدزایی و خروج از شرایط زیان‌ده را تجربه کرد.

این شرکت سال ۱۳۴۹ آغاز به کار کرد و عمده فعالیت آن شامل اکتشاف، بهره برداری از معادن و فرآوری زغال سنگ برای تامین بخشی از کنسانتره مورد نیاز ذوب آهن اصفهان است.

ستاد مرکزی شرکت در شهر شاهرود قرار دارد و هم‌اکنون ۱۷۰۰ نفر در شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی مشغول به کار هستند که حوزه‌ فعالیت این شرکت از معادن طزره در شمال شرق شهرستان دامغان واقع در استان سمنان تا جنوب شهرستان مینودشت واقع در استان گلستان است.

مجموعه معادن زغال سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته کوه‌های البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان قرار دارد.