تهران- ایرنا- نخستین سفر دکتر پزشکیان به نیویورک با دستاوردهای بسیاری همراه بود، از دیدار با سران ۱۵ کشور در سه روز کاری تا نوید فصلی جدید از مراودات ایران با جهان از جایگاهی برابر؛ البته بازگشت ۱۱۰۰ لوح تاریخی دوره هخامنشیان به کشور شیرینی این سفر را برای مردم ایران صدچندان کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نخستین سفر نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران به نیویورک، به منظور سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد اما شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل منطقه و بین‌المللی تنها دستاورد این سفر نبود. «مسعود پزشکیان» در سه روز کاری فشرده با سران ۱۵ کشور دیدار و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک برگزار کرد. سفر رئیس‌جمهور به نیویورک با یک سوغاتی تاریخی برای مردم ایران نیز همراه بود و بازگشت ۱۱۰ لوح دوره هخامنشیان و داریوش اول شیرینی این سفر را برای ایرانیان صدچندان کرد.

همچنین دکتر پزشکیان دیدارهایی نیز با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، اعضای گروه الدر (ریش سفیدان متنفذ)، جمعی از رهبران ادیان الهی، جمعی از علمای دینی، اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی، نخبگان سیاسی ایرانی مقیم آمریکا، نخبگان علمی ایرانی مقیم آمریکا و دیداری نیز با ایرانیان مقیم آمریکا داشت.

از شرق تا غرب؛ دیدار و رایزنی رئیس‌جمهور با سران ۱۵ کشور

در جریان سفر سه روزه به نیویورک رئیس‌جمهور با روسای جمهور سوئیس، فنلاند، ترکیه، تاجیکستان، صربستان، فرانسه و بلغارستان، رئیس شورای حکومتی سودان، نخست وزیران پاکستان، نروژ و لبنان، ولیعهد کویت، وزیر خارجه چین، دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر پزشکیان پس از بازگشت به تهران با تاکید بر اینکه در این سفر، کار چند ماه در ۳ روز انجام شده است، گفت: دستاوردهایی که در این سفر داشتیم، کار چند ماه ما را سبک کرد چون باید با رؤسای کشورهای خارجی درباره مسائل مختلف گفت‌وگو می‌کردیم اما در این سفر فرصتی بود تا در سه روز بیش از ۲۷ دیدار مختلف و ۲ سخنرانی رسمی ارایه کنیم.

رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که با گفت‌وگوهای صورت گرفته، پیام صلح، صداقت و انسانیت جمهوری اسلامی ایران را در عمل پیاده شود.

پیامِ نهمین رئیس‌جمهور ایران از نیویورک؛ و طرحی نو دراندازیم

قرار بود که سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان به عنوان هفتمین سخنران نوبت عصر روز سه‌شنبه راس ساعت ۱۷ به وقت نیویورک (۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه چهارم مهرماه به وقت تهران) آغاز شود اما کمی زودتر از موعد نوبت دکتر پزشکیان شد و رئیس‌جمهور حدود ۴۰ دقیقه زودتر پشت تریبون حاضر شد و با دقت و سرعت به ایراد سخنرانی پرداخت.

پیش از دکتر پزشکیان، سران و رهبران کشورهای پرو، قرقیزستان، الجزایر، آرژانتین، مراکش و السالوادور به ایراد سخنرانی پرداختند اما نخستین سخنرانی رئیس دولت چهاردهم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دعوت از جهان برای رقم زدن عصری جدید آغاز شد و با دعوت تلویحی از آمریکا و غرب برای از سرگیری فصل جدیدی از مناسبات سیاسی با ایران پایان یافت؛ فصلی که در آن ایران آماده مراوده با جهان از جایگاه برابر است.

رئیس‌جمهور به تمام دولت‌هایی که راهبردی غیر سازنده در قبال ایران در پیش گرفته‌اند، هشدار داد که از تاریخ درس بگیرند و با اندیشه فرای محدودیت‌ها، کمک کنند که جهان دوران جدیدی را آغاز کند.

پزشکیان سخنان خود را اینگونه ادامه داد که «ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.پاسخ مناسب به چنین پیامی که از ایران صادر می‌شود، اعمال تحریم‌های بیشتر نیست، بلکه اجرای تعهدات قبلی در رفع تحریم‌ها برای بهبود واقعی شرایط اقتصادی مردم ایران است و زمینه‌سازی برای توافق‌های بیشتر. من امیدوارم این صدا از ایران امروز به خوبی شنیده شود.»

رئیس جمهور ایران در سخنانش به توافق هسته‌ای موسوم به برجام و خروج دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت: «ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می‌توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد.»

حمایت از فلسطین؛ فصل مشترک سخنان رئیس‌جمهور در نیویورک

پزشکیان در دیدارها و سخنرانی‌های خود در بطن و حاشیه هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، صدای رسای حمایت از مردم فلسطین و انزجار و نکوهش جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بود. دکتر پزشکیان بخش نخست سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به مساله جنایات اسرائیل در منطقه اختصاص داد و تصریح کرد: وحشیگری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان - پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند - باید متوقف شود. رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.

رئیس جمهور گفت: مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت رژیم اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در یازده ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بی‌گناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بی‌گناه بوده‌اند؛ ولی به نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسم دولتی می‌گویند «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه می‌گویند «هدف مشروع نظامی»! به مردم آزادیخواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل‌کشی آن‌ها اعتراض می‌کنند می‌گویند «یهودستیز»! به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اشغال و تحقیر، علیه آن‌ها به پا خاسته‌اند می‌گویند «تروریست»!

صدای رسای رئیس‌جمهور در بیان ظلمی که مردم فلسطین می‌رود و تاکید بر عزم جهانی برای پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها، در تمام دیدارها و سخنرانی‌های رئیس‌جمهور از دیدار با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی گرفته تا حضور در جمع علمای دینی و اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی مشهود بود.

یادِ سردارِ دلها در مجمع عمومی سازمان ملل

پزشکیان با خطاب قرار دادن مردم آمریکا بصورت طعنه آمیزی از نحوه رفتار دولت ایالات متحده آمریکا با ایران انتقاد کرد و سردار شهید قاسم سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل چنین یاد کرد: «ما نیستیم که سران ارتش شما را ترور کرده‌ایم، بلکه آمریکاست که عزیزترین سردار نظامی ایران را در فرودگاه بغداد ترور کرد.»

سوغاتِ تخت‌جمشید از نیویورک؛ ۱۱۰۰ لوح تاریخی هخامنشیان به ایران بازگشت

اما دستاوردهای سفر دکتر پزشکیان به نیویورک، به حوزه سیاسی محدود نبود بلکه با بازگرداندن ۱۱۰۰ لوح تاریخی دوره هخامنشیان و داریوش اول، یکی از بزرگترین دستاوردهای فرهنگی سال‌های اخیر رقم خورد.

این سوغاتی رئیس‌جمهوری حاصل رایزنی‌های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث‌فرهنگی و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری با موسسه شرق‌شناسی شیکاگو است و در نتیجه آن این الواح که اغلب به خط میخی و زبان عیلامی و یا آرامی در اشکال و ابعاد مختلف هستند، به دامان میهن بازگشتند.

این ششمین مرحله از بازگشت الواح و گل‌نبشته‌های هخامنشی از آمریکا است. گفتنی است این الواح به موزه ملی ایران منتقل می‌شود و تا ۷۲ ساعت قرنطینه خواهد بود و پس از آن هیأت از کارشناسان با آنکه الواح قبلا (از سوی موسسه شرق‌شناسی شیکاگو) ‌ خواند شده اما دوباره آنها را خوانش می‌کنند.

قرار است الواح هخامنشی از دو هفته آینده برای عموم مردم نمایش داده شوند.

در اسفند ۱۳۱۱ خورشیدی در کاوش‌های باستان‌شناسی باروی تخت جمشید حدود ۳۰ هزار لوح گلی مربوط به دوره هخامنشی به خط میخی توسط گروه باستان‌شناسی موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو (ارنست هرتسفلد) کشف شد.