تبریز-ایرنا- فرمانده سپاه عاشورا با تاکید بر اهمیت فعالیت های وزارت جهاد کشاورزی در تامین و ارتقای امنیت غذایی کشور، گفت: این مجموعه نقش مهم و کلیدی در امنیت و آرامش کشور دارد.

به گزارش ایرنا، سردار اصغر عباسقلی زاده روز جمعه در دیدار با مدیران جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، این سازمان را یکی از حساس ترین نهادهای کشور دانست که در سلامت، آرامش و امنیت کشور نقش آفرین است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از امن ترین و آرام ترین استان های کشور در همه ابعاد است، تامین مایحتاج عمومی به خصوص در حوزه کشاورزی را یکی از شاخص های مهم و محوری در این زمینه بیان کرد.

عباسقلی زاده تامین، تهیه و پخت نان کامل و سالم را از موارد مهمی برشمرد که دارای اهمیت وافر اجتماعی، امنیتی و غذایی است و اگر بتوانیم نان کامل را به مردم ارائه دهیم، با توجه بهش رایط تحریمی موفقیت های بزرگی را کسب کرده ایم.

وی بر ضرورت پرداخت هر چه سریع تر مطالبات گندم کاران تاکید و اضافه کرد: تاخیر در پرداخت مطالبات این دسته از کشاورزان سبب می شود تا برخی سودجویان از این مسئله سوء استفاده کنند و مشکلاتی در این حوزه ایجاد کنند.

عباسقلی زاده بر لزوم هماهنگی، تعامل و هم افزایی دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی برای حل مشکلات حوزه کشاورزی تاکید کرد و با قدردانی از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، گفت: این سازمان به خوبی توانسته است نوسانات قیمت ها را کنترل کرده و نیازمندی های مردم در این حوزه را تامین کند.

خرید تضمینی ۶۰۳ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

به گزارش ایرنا، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار از خرید تضمینی ۶۰۳ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: هدف گذاری ما انجام کشت پاییزه در ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان است که ۴۱۰ هزار هکتار از آن به کشت گندم دیم و ۵۸ هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص دارد.

شهرام شفیعی ادامه داد: برش های شهرستانی از کشت پاییزه آماده و در اختیار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها قرار داده شده است.

به گفته وی ۶۰۳ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در سال جاری به صورت تضمینی خریداری شد که این یک رکود بی سابقه در طول ۳۰ سال اخیر است و بیشترین مقداری که در آذربایجان شرقی خرید تضمینی گندم صورت گرفته بود مربوط به سال ۱۳۹۴ است که ۵۹۸ هزار تن گندم خریداری شده بود.

شفیعی یادآور شد: این میزان خرید تضمینی گندم باعث ایجاد روحیه مضاعف برای کشاورزان شده است.

وی از پرداخت ۴۱ درصد از مطالبات گندم کاران آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: به دلیل اینکه آذربایجان شرقی یک استان سردسیر است، برداشت گندم و خرید تضمینی آن طبیعتا دیرتر از سایر استانها صورت می گیرد و همین مسئله باعث شده است تا مطالبات گندمکاران دیرتر از سایر استانها پرداخت شود. لذا پیگیری پرداخت مطالبات به صورت جدی هستیم و امیدواریم هرچه سریعتر مابقی مطالبات نیز پرداخت شود.