تهران– ایرنا - «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در نیویورک اعلام کرد که کشورش به همراه برزیل و سایر کشورهای موسوم به کشورهای جنوب جهانی، بستری تحت عنوان «دوستان صلح» برای حل بحران اوکراین ایجاد خواهند کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، خبرگزاری تاس از مبدا پکن با انتشار این خبر افزود: وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با سلسو آموریم (Celso Amorim)، مشاور رئیس جمهور برزیل در نیویورک، اعلام کرد : چین، برزیل و دیگر کشورهای همفکر واقع در «جهان جنوب» بستری تحت عنوان «دوستان صلح» را برای حل بحران اوکراین ایجاد خواهند کرد. این اقدام تلاشی از سوی چین، برزیل و سایر کشورهای «جهان جنوب» برای برای دستیابی به صلح است.

وزیر امورخارجه چین افزد که دوستان صلح یک گروه و مجموعه بسته ای (از کشورهای جهان) نخواهد بود بلکه بستری باز است؛ بستری که بدنبال رقابت و تقابل نبوده و هدف گفت گوی فراگیر را دنبال می‌کند.

وانگ افزود: جامعه جهانی باید از این بستر استقبال کند. دوستان صلح بستری برای هم‌صدایی عینی و منطقی است و باید نقش سازنده ای در حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ایفا کند.

به گزارش تاس، ولدومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین (مدت قانونی دوره پنج ساله ریاست جمهوری وی در مورخ ۲۰ ماه مه ۲۰۲۴ برابر با ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به سر رسیده) به شدت از طرح چین و برزیل انتقاد کرد و آنرا غیر سازنده خواند.