بیرجند - ایرنا - امام جمعه موقت بیرجند گفت: حضور پیوسته مسوولان کشوری و استانی برای رسیدگی به وضعیت کارگران محبوس در معدن طبس قابل قدردانی است اما کافی نیست بلکه باید موضوع بررسی و با خاطیان احتمالی برخورد قاطع شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمد مختاری در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند که در مسجد جامع مصلی المهدی (عج) برگزار شد افزود: حادثه معدن طبس، ایران و استان ما را داغدار و عزادار کرد اما در فرهنگ دینی افرادی که در راه تامین روزی حلال زحمت می‌کشند، مجاهد محسوب می‌شوند.

وی گفت: در بسیاری از نقاط دنیا این گونه حوادث اتفاق می‌افتد اما برخی افراد اشک تمساح می‌ریزند و دایه مهربانتر از مادر شده اند تا نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند.

خطیب جمعه بیرجند ادامه داد: بخشی از حوادث معادن نتیجه تحریم‌های ظالمانه است و افرادی از روی غرض نه دلسوزی در این زمینه حرف‌هایی مطرح می‌کنند در صورتی که باید با تحقیق و بررسی دقیق در ابعاد حادثه، علت را مشخص کرد.

وی گفت: شناسایی خلأهای قانونی در حوزه معادن ضروری است تا شاهد تکرار این حوادث تلخ نباشیم.

حجت الاسلام مختاری همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک برای حضور در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: نقاط قوت و ضعف را باید با هم ببینیم و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر حمایت از دولت تاکید کردند وظیفه خود می‌دانیم تا زمانی که دولت چهاردهم در مسیر پیشبرد اهداف کشور حرکت می‌کند پشتیبانی لازم را انجام دهیم.

وی بیان کرد: باید از روی دلسوزی و خیرخواهی مطالباتی داشته باشیم و ایرادات را تذکر دهیم لذا برخی نقدها از روی خیرخواهی در جهت پیشبرد اهداف کشور باید انجام شود البته تریبون عمومی جای آن نیست بلکه افراد نزدیک به رئیس جمهور باید این موارد را منتقل کنند تا تجربه ای برای آینده باشد.

امام جمعه موقت بیرجند به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: این جنایات با پشتیبانی آمریکا بوده و اکنون بعد از گذشت یک سال با وقاحت تمام این جنگ را به لبنان گسترش داده لذا ترورهای وحشیانه و بمباران مناطق مسکونی مایه شرم بشریت است.

وی یادآور شد: این رفتارها برخلاف سنت الهی و انسانیت است، هیچ منطقی چنین جنایاتی را قبول نمی‌کند و تنها فریاد حمایت از جبهه مقاومت با محوریت نظام جمهوری اسلامی بلند می‌شود.

حجت‌ الاسلام مختاری با اشاره به اینکه حمایت از مظلومان و نجات بیت المقدس از دیدگاه مقام معظم رهبری واجب است گفت: بر همین اساس حمایت خود را از جبهه مقاومت به خصوص حزب الله لبنان اعلام می‌داریم و آماده نبرد در لبنان و فلسطین مقابل دشمنان بشریت هستیم.

وی افزود: آفتی که از ابتدای آفرینش، زندگی انسانی را تهدید کرده، سطحی نگری و ظاهربینی است که بدون تعقل و تفکر مانند حیوانات همه چیز با چشم سر دیده شود و همین مسئله باعث کافر شدن عده ای شده است.

خطیب جمعه بیرجند با اشاره به اینکه حکومت جنایتکاران باعث شده همواره در تاریخ مردم نتوانند از وجود انبیا و اهل بیت بهره بگیرند گفت: اینها ناشی از نگاه سطحی و برداشت ظاهری از اسلام است که جامعه بشری را به پرتگاه می‌برد.

وی عنوان کرد: همین نگاه سطحی به انقلاب و اسرائیل باعث شده که گمان کنند اتفاقات موجود ناشی از سوءاستفاده بوده اما امام راحل با نگاه عمیق و فقیهانه، اسرائیل را غده سرطانی دانست و مردم را از غربزدگی پرهیز داد.

حجت الاسلام مختاری گفت: تضاد اسلام و آمریکا با لبخند و مذاکره رفع نمی‌شود بلکه باید از آنها تبری بجوییم و همواره فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهیم.

وی تصریح کرد: سطحی نگری باعث می‌شود عده ای همچنان فتنه گران را به درستی نشناسند و ندانند اینها برانداز هستند.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: همین مسئله باعث شده این افراد منصب بگیرند و به آنها تصمیم سازی بدهند تا جایی که مقام معظم رهبری در خصوص این نفوذی‌ها هشدار دارند.

وی افزود: در اوایل انقلاب تنها بودیم اما اجازه ندادیم پرچم اسلام پایین بیاید و امروز محور مقاومت در دنیا هستیم.

حجت‌ الاسلام مختاری گفت: از اول انقلاب تا جریان فتنه‌ها و داعش هر جا نبرد رو در رو بوده، پیروز شدیم اما دشمن به دنبال ترورهای ناجوانمردانه و تحریم‌ها بوده است.

وی ادامه داد: ملت ایران در این سال‌ها آبدیده تر از فولاد و برنده تر از شمشیر شده و در قلب دشمنان تیزتر از تیر هستیم و هرگز از مزدوران آمریکا واهمه نداریم.

خطیب جمعه بیرجند گفت: با رهبری فرزانه اجازه نمی‌دهیم عده ای غربزده مسوولان بلند مرتبه را فریب دهند و رای مردم را به نفع خود مصادره کنند بلکه با بصیرت گوش به فرمان رهبری هستیم.

نمازگزاران بعد از نماز جمعه همزمان با سراسر کشور در راهپیمایی جمعه‌های خشم شرکت کردند و از مصلی المهدی تا میدان نماز بیرجند در محکومیت جنایات اسرائیل و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان شعارهای ضد استکباری سر دادند.