ساری- ایرنا- تمبر آیین کهن تعزیه رینه آمل در تکیه قدیمی این شهر کوهستانی از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل با حضور استاندار مازندران رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، هنر تعزیه یا شبیه‌خوانی در آمل و به ویژه بخش لاریجان و شهر رینه از قدمتی دیرینه و شهرتی قابل توجه برخوردار است و با تکیه بر همین قدمت و پیشینه نیز امروز با حضور استاندار مازندران، نماینده مردم آمل در مجلس و تعدادی از مسئولان شهرستان و هنرمندان شبیه‌خوان منطقه، تمبر آیین کهن تعزیه در تکیه رینه آمل که یکی از پایگاه‌های اصلی شبیه‌خوانی در مازندران است رونمایی شد.

تکیه رینه آمل دهه‌هاست که به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی شبیه‌خوانی به ویژه در ماه‌های محرم و صفر پذیرای علاقه‌مندان به تعزیه‌خوانی از شهرهای مختلف مازندران و حتی استان‌های دیگر است. برگزاری مجلس تعزیه‌خوانی توسط گروه شبیه‌خوانی به سرپرستی زنده‌یاد حاج «حسن مصفا» ملقب به «حاج سقا» طی پنج دهه اخیر در این تکیه، شهرت تعزیه تکیه رینه آمل را فراتر از مرزهای مازندران برده بود که به پشتوانه همین دیرینگی اجرای هنر تعزیه در تکیه رینه آمل، امروز تمبر آیین کهن تعزیه رینه آمل رونمایی شد.

استاندار مازندران در مراسم رونمایی از تمبر آیین کهن تعزیه رینه آمل ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید مازندران گفت: نمایش و نیایش در تمدن‌های کهن و باستانی و ادیان توحیدی وجود داشته و همواره به شیوه‌های گوناگون مورد توجه قرار داشت. یکی از منحصربه‌فردترین این گونه‌های اجرایی نیز هنر شبیه‌خوانی یا تعزیه‌خوانی است که در مازندران و آمل قدمت و جایگاه برجسته‌ای دارد.

یوسف نوری اظهار کرد: اگرچه فردوسی سوگ و نیایش را در شاهنامه زنده کرده بود، اما تعزیه با ریشه عزا یا شبیه‌خوانی به طور اکمل و ادهم در دین اسلام و تشیع وجود داشته و در آثار معنوی جهان ثبت شده است.

وی تصریح کرد: مازندرانی‌ها در دیار علویان به برکت امام رضا(ع) بر این سبک استوار ماندند. مردم این دیار که نخستین حکومت شیعی را تشکیل دادند و اسلام را پذیرفتند مفاخر بسیار بزرگی همچون علامه حسن‌زاده‌ آملی، آیت‌الله جوادی آملی و علامه میرزا هاشمی آملی را به جهان اسلام معرفی کردند. این به برکت امام حسین(ع) است. هر چه داریم از برکت محرم و صفر و زنده نگهداشتن این ۲ ماه و برگزاری و برپایی مجالس مذهبی است.

وی با تاکید بر این‌که امروز جمهوری اسلامی سردمدار ترویج قرآن و دین اسلام در جهان است، خاطرنشان کرد: یکی از قله‌های اوج این نظام که با زحمت‌های امام(ره) و قاطعیت وجود رزمندگان به بالندگی رسیده دفاع مقدس است.

نوری دفاع مقدس را یک رسانه دانست و اظهار کرد: عاشورا و کربلا هم رسانه بودند که همچنان پا برجا مانده‌اند و امروز با درایت حکیمانه مقام‌ معظم رهبری این کشتی را به صاحب عصر آقا امام زمان(عج) خواهند رساند.

به گزارش ایرنا، قدمت برگزاری مجالس تعزیه در رینه آمل به گفته بومیان و پیشکسوتان این هنر آیینی به حدود ۴۰۰ سال می‌رسد و از ملا حسین ضربی به عنوان یکی از تعزیه‌خوانان قدیمی منطقه یاد می‌شود که حدود ۲۰۰ سال پیش در تکیه رینه مجالس تعزیه را برگزار می‌کرد.