مراغه- ایرنا- نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه در پاسخ به این پرسش که چرا هفته دفاع مقدس گرامی داشته می‌شود؟، قراردادهای ننگینی که حدود ۲۰۰ سال گذشته توسط شاهان امضا، و به موجب آنها بخشی از خاک کشورمان جدا شد را به طور دقیق توصیف کرد و در نهایت به تقدس و عظمت دفاع مقدس رسید.

به گزارش ایرنا آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی در خطبه دوم نماز جمعه این شهرستان افزود: ۲۱۱ سال قبل و در دوره فتحعلیشاه قاجار، عهدنامه ننگین گلستان منعقد شد و طبق آن ارمنستان، گرجستان، داغستان، چچن و ۲۳۰ هزار کیلومتر از سواحل دریای خزر از ایران جداسازی، و به روسیه تزاری ملحق شد.

آیت‌الله پورمحمدی ادامه داد: همچنین ۱۹۶ سال قبل قرارداد ننگین ترکمنچای امضا شد و نخجوان، قسمتی از تالش، باکو، جلیل‌آباد، گنجه و بسیاری دیگر از مناطق اطراف آن از ایران جدا شد.

وی اضافه کرد: ۱۶۸ سال قبل و در زمان ناصرالدین شاه یک معاهده ننگین دیگر در پاریس و با فشار انگلستان امضا شد و ۹۷۵ هزار و ۲۲۵ کیلومتر مربع از خاک کشورمان از جمله مناطقی چون افغانستان، هرات، بلوچستان و مُکران از ایران جدا شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ۱۵۳ سال قبل و در زمان ناصرالدین شاه نیز قرارداد حکمیت «گلد اسمیت» با فشار انگلستان امضا شد و پاکستان و مناطقی از سیستان به مساخت ۳۵۰ هزار کیلومترمربع از ایران جدا شد.

وی افزود: ۱۴۳ سال قبل و در زمان ناصرالدین شاه پیمان «آخال» امضا شد و یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع از خاک کشورمان از جمله ترکمنستان، تاجیکستان، قزقیزستان و قزاقستان جدا شد.

آیت‌الله پورمحمدی افزود: حدود ۱۰۵ سال قبل و در زمان احمدشاه که وثوق‌الدوله نخست وزیر بود هم جزایر نفت‌خیز خلیج فارس از جمله امارات، قطر، عمان و چند جزیره دیگر با مساحت ۴۰۵ هزار و ۲۸۷ کیلومتر دیگر از خاک کشورمان جدا شد.

وی ادامه داد: ۸۷ سال قبل و در زمان رضاشاه نیز قراردادی در کاخ سعدآباد امضا شد که بر اساس آن سه‌هزار کیلومتر مترمربع از ایران با توطئه انگلستان جدا شد که در نتیجه این قرارداد، آرارات به ترکیه، بخشی از اروندرود به عراق و دشت ناامید به افغانستان واگذار شد.

امام جمعه مراغه افزود: حدود ۷۰ سال قبل و در زمان محمدرضا پهلوی نیز بندر استراتژیک فیروزه در کنار دریای خزر را به شوروی سابق واگذار کردند و طی سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۵۰ نیز با فشار انگلستان مجمع‌الجزایر بحرین به مساحت ۷۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشورمان جدا شد.

وی با بیان اینکه مساحت کشورمان اکنون یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومترمربع است، تصریح کرد: طی همین قراردادهای ننگین سه میلیون و ۵۰۰ کیلومترمربع از خاک کشورمان در پی بی‌کفایتی شاهان ایران جدا شد.

امام جمعه مراغه در نهایت به جنگ هشت ساله رسید و افزود: در دوران دفاع مقدس تمام دنیا از صدام حمایت کردند اما حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمنان نیافتاد و بر همین اساس نیز باید یاد و خاطره دوران دفاع مقدس گرامی داشته شود.

سه‌میلیون و ۵۰۰ کیلومترمربع از خاک کشورمان در پی بی‌کفایتی شاهان ایران در ۲۰۰ سال گذشته از کف رفت

وی به جوانان توصیه کرد که حداقل تاریخ ۲۰۰ سال اخیر ایران را مطالعه کنند تا متوجه شوند که دفاع مقدس در سایه ایثار و جانفشانی رزمندگان کشورمان چقدر اهمیت دارد.

آیت‌الله پورمحمدی با اشاره به اینکه کشورمان به شهدا و خانواده‌های شهدا مدیون است، افزود: تمام شهدا از جمله شهیدانی چون فلاحی، فکور، نامجو، کلاهدوز و جهان‌آرا بر گردن ما حق دارند.

به گزارش ایرنا نمازگزاران مراغه پس از اقامه نماز جمعه نیز در صفوف به هم پیوسته مسیر مسجد مصلی تا میدان طلوع فجر را با سردادن شعارهای ضداستکباری طی کرده و انزجار خودشان از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان را اعزام کردند.