تهران بزرگ - ایرنا - سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص اتباع خارجی بر عهده وزارت کشور است، گفت: مدیریت شهری پایتخت در این بخش ورود ندارد.

علیرضا نادعلی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در کنترل مهاجرت اتباع خارجی به کشور باید نگاهی ملی داشت، افزود: هم اینک تعدادی از شهرهای کشور از جمله پایتخت میزبان اتباع خارجی هستند که برای ساماندهی آنها، اتخاذ هر گونه تصمیم با وزارت کشور است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: باید ورود قانونی اتباع خارجی به کشور متناسب با جمعیت و زیرساخت‌ها باشد که حفظ این تعادل با متولیان امور در دولت است.

نادعلی اظهار کرد: متاسفانه شاهد یک رها شدگی، بهم ریختگی و عدم توازن در کنترل ورود اتباع خارجی به پایتخت طی سال‌های اخیر هستیم که باید از سوی متولیان امر در این خصوص چاره اندیشی مناسب صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از مهاجرت اتباع خارجی بدلیل مشکلات داخلی کشور افغانستان اتفاق افتاده است، تاکید کرد: باید توازن و تعادل در ورود مهاجرین قانونی به کشور اعمال شود.

تعداد اتباع خارجی ساکن در ایران چند نفر است؟

به گزارش ایرنا، در یکسال اخیر آمارهای متعددی از منابع غیررسمی در خصوص جمعیت اتباع خارجی در ایران در رسانه‌ها منتشر شده است اما آخرین آماری که از احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم اعلام شد بیش از پنج میلیون نفر است. که این افراد دارای کارت شناسایی و هویتی بودند.

طبق آمارها، بیش از ۹۰ درصد مهاجران خارجی در کشورمان را اتباع افغانستان تشکیل می‌دهند.

اتباع افغانستان به دلیل بحران‌هایی که در آن کشور رخ داده، هیچ‌کدام دارای مدرک هویتی اعم از شناسنامه، گذرنامه و کارت ملی یا به قول خودشان «تذکره» نیستند و در نتیجه این افراد بدون داشتن مدارک هویتی وارد کشور می‌شوند.

اتباع غیرمجاز پس از دستگیری از کشور اخراج می‌شوند و دوباره با نام دیگر و از گذرگاه دیگر برای ورود اقدام می‌کنند. این کار هزینه گزافی را به کشورمان تحمیل کرد.