تهران- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حادثه دلخراش معدن «معدن‌جو»‌طبس، تاکید کرد: آماده‌ایم هر سه ماه یک‌بار در صدا و سیما گزارش دهیم که برای بهبود ایمنی معادن زغال سنگ شهر طبس و شرایط بازماندگان چه اقداماتی انجام شده است و این گزارش را به مردم تقدیم خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «احمد میدری» در گفت‌وگویی با تسلیت حادثه معدن طبس و با اشاره به اینکه این حادثه بزرگترین حادثه معدن در تاریخ معادن ایران بوده است، افزود: از لحظات ابتدایی حادثه، تاکید روسای سه قوه را برای بررسی موضوع و حضور مدیران کشوری شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در ابتدای حادثه ۱۶ نفر بستری شدند، گفت: یکی از حادثه‌دیدگان با رضایت خانواده برای اهدای عضو به یزد منتقل شده و حال یک نفر نیز وخیم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ۲ عامل خطاهای فردی و موضوعات نظارتی در حوادث معدنی، ادامه‌داد: این حادثه در همه ابعاد در حال بررسی است و گزارش نهایی آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

میدری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست‌ها و فرآیندها برای کاهش حوادث ناشی از کار، اظهار داشت: اینکه تا سال ۹۱ تعداد کشته های حوادث معدنی کم بود اما از سال ۹۱ تا امروز، بیش از ۱۱۴ کشته در معادن داشته‌ایم، نیازمند بررسی دقیق است. به همین دلیل پیشنهاد دادم کمیته‌ای ذیل سران قوا این مساله را بررسی کند.

وی با بیان اینکه سالیانه به طور میانگین هزار و ۲۰۰ نفر جان خود را در حوادث ناشی از کار از دست می‌دهند، افزود: یکپارچه کردن دستگاه‌های نظارتی در کاهش حوادث ناشی از کار موثر خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در ابتدای حوادثی نظیر معدن طبس، رسانه‌ها، مسئولان و افکار عمومی حضور جدی دارند اما بعدها کمرنگ می‌شود. برای قطع این روند نامیمون، ما داوطلب هستیم هر سه ماه یک بار در صدا و سیما گزارش ارائه دهیم که برای بهبود ایمنی معادن زغال سنگ شهر طبس و شرایط بازماندگان چه اقداماتی انجام شده است و گزارش اقدامات بهبود ایمنی معادن زغال سنگ را به صورت دوره‌ای منتشر کنیم.

میدری در بخش دیگری از سخنانش با تکذیب برخی شایعات مطرح شده در فضای مجازی، گفت: برای هر خانواده به صورت علی‌الحساب ۲۰۰ میلیون تومان غیر از بیمه حوادث پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا، حادثه انفجار معدن زغال سنگ معدنجو طبس حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در پی تصاعد آنی گاز متان روی داد که ۲ بلوک B و C تحت تاثیر قرار گرفتند و براساس آخرین آمار رسمی در آن نوبت کاری ۶۵ نفر از معدنکاران دچار حادثه و محبوس شدند.

بلافاصله بعد از وقوع حادثه عملیات امداد و نجات شروع شد و وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون صنایع و معادن، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در منطقه حادثه دیده حضور یافتند.

عملیات امدادی برای خارج کردن معدنکاران گرفتار در معدن تا صبح چهارشنبه چهارم مهر ماه ادامه یافت و در مجموع پیکرهای ۴۹ جانباخته از تونل‌های معدن خارج شد همچنین این حادثه ۱۶ مصدوم داشت که یکی از مصدومان پس از مرگ مغزی با رضایت خانواده برای اهدای عضو به یزد منتقل شد و شمار جانباختگان به ۵۰ نفر رسید.