بجنورد- ایرنا- رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان سملقان گفت: برترین های مسابقات کشتی باچوخه شرق کشور که به میزبانی این شهرستان در شهر آشخانه امروز برگزار شد، مشخص شدند.

علی محمد نیا جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۰۵ شرکت کننده کشتی گیر در وزن های ۶۵- برای رده سنی زیر ۲۳ سال، ۷۴-، ۹۶- و ۹۶+ در این دوره از رقابت ها با هم به رقابت پرداختند.

در وزن ۶۶ کیلوگرم ابوالفضل بهبودی از اسفراین، سهراب رستم پور از بجنورد به ترتیب اول و دوم و علی اسماعیلی از اسفراین و محمدکاظم براتی از اسفراین مشترک سوم شدند.

در وزن ۷۴ کیلوگرم سهراب رخشان آشخانه و امیرحسین ولیزاده آشخانه به ترتیب اول و دوم شدند و مسعودباغچقی از بجنورد و اصغرباغچقی از بجنورد نیز هر دو سوم شدند.

در وزن۸۴ کیلو نیز مجتبی علی اکبری از اسفراین و سجادچادرنشین از آشخانه رتبه اول و دوم را از آن خود کردند و سعید عباسی و امین باغچقی هر دو از بجنورد سوم شدند.

در وزن ۹۶ کیلو گرم حامدمیرزاپور از تربت جام رتبه اول و علی ثانی از قوچان رتبه دوم و رشیدصحرایی از آشخانه و امیدساعدپناه از اسفراین هر دو سوم شدند.

در وزن ۹۶+ نیز مرتضی علیزاده از قوچان رتبه اول و بهزاد اعتمادی رتبه دوم شدند و رضاحسن زاده از شیروان و محمدمهدی راستگر مشهد نیز هر دو سوم شدند.

به گزارش ایرنا، کشتی با چوخه یکی از معروف ترین ورزش های محلی ایران است که آن به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و به تدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

کشتی باچوخه یا به قول گذشتگان، کشتی کردی، پرطرفدارترین ورزش سنتی و بومی شمال خراسان است و مانند دیگر آیین ها وابستگی شدیدی با فرهنگ مردم این خطه دارد، کشتی باچوخه در میان مردم خراسان شمالی فقط یک ورزش نیست بلکه یک آیین است که اجرا می شود.

مسابقات با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادت ها و دلاوری های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.

این دوره از مسابقات به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و بزرگداشت شهدای چوخه کار شهرستان سملقان برگزار شد و در پایان از چوخه کاران پیشکسوت این شهرستان نیز تقدیر شد.