مسکو- ایرنا- استادیار دانشکده روابط اقتصادی‌ بین‌المللی دانشگاه مالی روسیه معتقد است: سخنرانی دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و طرح‌ دیدگاه‌ها درباره بسیاری از مسائل از جمله آمادگی تهران برای همکاری و تعامل سازنده، تأثیرگذار بود.

ایگور ماتویف روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: ما در روسیه با علاقه زیادی، تحولات ایران به عنوان کشور دوست خود را دنبال می‌کنیم و از این منظر، سخنان رئیس‌جمهور پزشکیان در سازمان ملل متحد را نیز شنیدیم.
وی اظهار داشت: در سخنرانی رئیس‌جمهور ایران، باید به اصطلاحاتی که وی از آنها استفاده کرد،‌ توجه داشت؛ یکی از این اصطلاحات،‌ همدلی ملت ایران بود که بیانگر مفهوم خاصی به جامعه جهانی است.
این صاحب‌نظر روس افزود: نکته مهم دیگر در سخنان رئیس‌جمهور ایران،‌ اعلام آمادگی برای تعامل با سایر کشورها و به قول آقای پزشکیان، «تعامل سازنده با جهان» بود.
ماتویف اظهار داشت: برای ملت ایران که در مقابل تحریم‌ها ایستاده است، این رویکرد رئیس‌جمهور پزشکیان می‌تواند بسترساز اجرای طرح‌های اقتصادی با همکاری شرکای بین‌المللی باشد، چرا که مفهوم توسعه اقتصادی امروز با تعاملات بین‌المللی پیوند خورده است.
وی در ادامه با اشاره به مواضع رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در انتقاد از رژیم صهیونیستی به خاطر حملات به مردم غزه و لبنان گفت: ما نیز در روسیه چنین دیدگاهی داریم؛ با نگرانی، افزایش تنش در خاورمیانه را مشاهده می‌کنیم و آسیب به مردم و زیرساخت‌های غیرنظامی شامل مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و کشتار غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان را غیرقابل قبول و بر خلاف قوانین بین‌المللی می‌دانیم.
این صاحب ‌نظر روس در ادامه دیدگاه رئیس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه امنیت یک منطقه نباید با تجاوز و حمله به دیگر کشورها تأمین شود، یادآور اصل امنیت تقسیم‌ناپذیر در جهان دانست و گفت: دیدگاه‌های تهران و مسکو در این زمینه مطابقت دارند.



به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان شامگاه سه‌شنبه سوم مهرماه ۱۴۰۳ در هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران از جنبش های آزادی بخش و مردمی حمایت کرده است که چهار نسل است قربانی جنایات و استعمارگری رژیم اسرائیل بوده اند، ما در کنار مردم کشورهای شما که در خیابان ها علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات می کنند، ایستاده‌ایم و جنایت علیه بشریت را محکوم می‌کنیم.
نخستین سخنرانی رئیس دولت چهاردهم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دعوت از جهان برای رقم زدن عصری جدید آغاز شد و با دعوت تلویحی از آمریکا و غرب برای از سرگیری فصل جدیدی از مناسبات سیاسی با ایران پایان یافت؛ فصلی که در آن ایران آماده مراوده با جهان از جایگاه برابر است.
رئیس‌جمهور به تمام دولت‌هایی که راهبردی غیر سازنده در قبال ایران در پیش گرفته‌اند، هشدار داد که از تاریخ درس بگیرند و با اندیشه فرای محدودیت‌ها، کمک کنند که جهان دوران جدیدی را آغاز کند.
پزشکیان سخنان خود را اینگونه ادامه داد که «ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.پاسخ مناسب به چنین پیامی که از ایران صادر می‌شود، اعمال تحریم‌های بیشتر نیست، بلکه اجرای تعهدات قبلی در رفع تحریم‌ها برای بهبود واقعی شرایط اقتصادی مردم ایران است و زمینه‌سازی برای توافق‌های بیشتر. من امیدوارم این صدا از ایران امروز به خوبی شنیده شود.»
رئیس جمهور ایران در سخنانش به توافق هسته‌ای موسوم به برجام و خروج دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت: «ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می‌توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد.»