تهران- ایرنا- موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ در رشته "مطالعات نوآوری و توسعه فناوری‌های راهبردی" از طریق فراخوان استعدادهای درخشان، دانشجوی دکتری می­‌پذیرد.

به گزارش گروه علمی ایرنا، رشته مطالعات نوآوری و توسعه فناوری‌های راهبردی حوزهای میان‌رشته‌ای و از تلاقی چندرشته علمی مختلف از جمله علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی تشکیل شده است. تمرکز مطالعات در این حوزه عمدتا بر این است تا دریابد در یک جامعه چگونه می‌توان از نوآوری، به بیشترین میزان بهره‌مند شد و برای تحقق این هدف چه نیازهایی وجود دارد.

در این مسیر باید حوزه‌های متنوعی از جمله رشته‌های فنی مرتبط با فناوری‌های راهبردی، رشته‌های علوم اقتصادی- اجتماعی، مدیریت فناوری، سیاستگذاری علم و فناوری و آینده‌پژوهی در کنار هم فعالیت کنند. به این ترتیب پژوهشگران در حوزه مطالعات نوآوری و توسعه مطالعات راهبردی اغلب با همتایان خود در حوزه‌هایی فراتر از علوم اجتماعی و علوم انسانی، از جمله علوم فنی و مهندسی همکاری می‌کنند.

شروط اولیه متقاضیان

داشتن سوابق پژوهشی و حداقل معدل کل ۱۶ در دوره کارشناسی و معدل کل ۱۷ در دوره کارشناسی ارشد مرتبط یا معدل همتراز شده هریک از دوره‌های یاد شده (معدل دوره کارشناسی ارشد بدون احتساب نمره پایان نامه).

تاریخ دانش‌آموختگی از مقطع کارشناسی ارشد، بعد از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ باشد.

تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در این فراخوان، به صورت تمام وقت، روزانه و آموزشی-پژوهشی خواهد بود.

اولویت پذیرش با دانش‌آموختگان رشته‌های فنی مرتبط با فناوری‌های راهبردی، اقتصاد، مدیریت به‌ویژه مدیریت فناوری، سیاستگذاری علم و فناوری و آینده‌پژوهی است.

متقاضیان حایز شروط اولیه، می‌توانند با مراجعه به نشانی https://nrisp.ac.ir/applicantsform/ فرم تقاضای پذیرش دکتری استعداد درخشان موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور را تکمیل کنند. مهلت ثبت‌نام در این فراخوان تا تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ است.

به گزارش ایرنا، موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور که تاسیس آن با نامی متفاوت به پیش از پیروی انقلاب اسلامی برمی‌گردد و بعد از آن در بازه‌های زمانی مختلف با تغییراتی در عنوان و شرح وظایف روبرو بوده است، امروز به‌ عنوان کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی وظیفه دارد.

۶ گروه علمی‌پژوهشی با عنوان‌های ارزیابی سیاست‌ها و پایش علم، فناوری و نوآوری، تأمین مالی و اقتصاد علم، فناوری و نوآوری، سیاست علوم و تحقیقات، سیاست فناوری و نوآوری، مطالعات آینده علم و فناوری و مطالعات نظری علم، فناوری و نوآوری، اجزای این مرکز را تشکیل داده‌اند.

همانطور که از نام این مرکز برمی‌آید، یکی از وظایف گروه های مختلف در این مرکز متشکل از اعضای هیات علمی متخصص وظیفه کمک‌رسانی و هم‌افزایی با نهادهای بالادستی برای طراحی و تهیه سیاست های کلان همچنین پایش سیاست های جاری است.