بجنورد-ایرنا- سرپرست گمرک خراسان شمالی گفت: ۳۶ میلیون و ۸۵۵ هزار دلار کالا از گمرک استان در نیمه نخست امسال صادر شد. 

حجت امانی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت بیش از ۱۰۴ هزار تن کالا از طریق گمرک خراسان شمالی صادر شد که حجم صادرات از استان نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۲۱ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۲۶ درصد کاهش دارد.

وی خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات پتروشیمی شامل کود اوره و آمونیاک، محصولات فولادی( مقاطع فولادی )، مصنوعات پلاستیکی ( رول پلاستیک و نایلون) و رب گوجه فرنگی است.

سرپرست گمرک خراسان شمالی افزود: این کالاهای صادراتی به مقصد کشورهای مختلف از جمله ترکیه، افغانستان، روسیه، ازبکستان و عراق است.

وی درباره واردات کالا به استان و ترخیص آن توسط گمرک گفت: بیش از ۱۲ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۷ میلیون دلار در نیمه نخست امسال از طریق گمرک استان ترخیص شد.

سرپرست گمرک خراسان شمالی افزود: میزان واردات کالا به استان در این مدت از لحاظ وزن ۹۰ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۴۹ درصد کاهش دارد.

امانی گفت: بیشتر کالاهای وارداتی شامل الیاف شیشه، مرغ منجمد، نیکل، یونیت خارجی کولر، برنج و عایق نسوز بود که بیشتر از کشورهای چین، ترکیه، آلمان، پاکستان و امارات وارد شد.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.