تهران- ایرنا- پکن به منظور مقابله با افزایش تهدیدات خارجی در دریای جنوبی چین، از برگزاری رزمایش دریایی و هوایی این کشور در منطقه مورد اشاره خبر داد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه فرماندهی منطقه جنوبی ارتش چین که امروز شنبه در خبرگزاری شینهوا منتشر شد، آمده است: نیروهای دریایی و هوایی این کشور به منظور تمرینات معمول مانند شناسایی و گشت‌های هوایی و دریایی، در نزدیکی جزیره «هوانگ‌ین» رزمایش برگزار کرد.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که استرالیا و فیلیپین اعلام کردند که ارتش آنها یک رزمایش دریایی مشترک با ژاپن، نیوزلند و آمریکا در دریای جنوبی چین برگزار خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: برخی از کشورهای خارج از منطقه سعی در ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی در دریای جنوبی چین دارند اما پکن با تاکید بر حاکمیت بلامنازع این کشور بر جزیره هوانگ‌ین و مناطق دریایی اطراف آن، آمادگی لازم برای دفاع از حاکمیت ملی، امنیت کشور و حقوق دریایی دارد و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه دریای جنوبی چین تلاش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع استرالیا امروز در بیانیه ای اعلام کرد: رزمایش دریایی نشان دهنده تعهد جمعی ما برای تقویت همکاری های منطقه‌ای و بین‌المللی در منطقه «هند-آرام» صلح‌آمیز، باثبات و مرفه است.

همچنین پنی وانگ وزیر امور خارجه استرالیا شب گذشته (به‌وقت محلی) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: کانبرا به طور مداوم پکن را برای صلح و ثبات در دریای جنوبی چین و تنگه تایوان تحت فشار قرار داده است.

وی افزود: «ما از ادامه گفت‌وگو در سطح رهبران و نظامی بین ایالات متحده و چین استقبال کرده‌ایم.»

مانیل می‌گوید که پکن در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی است، جزایر مصنوعی می سازد.

از سوی دیگر مقام‌های چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیرقابل مذاکره‌ای بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد.

پکن تاکید دارد که رفتار مانیل برخلاف حق تمامیت ارضی سرزمین چین و «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» است و همچنین تعهدات این کشور را نقض می‌کند.