ارومیه- ایرنا- نیمه نخست امسال هرچند شاهد سوانح جاده ای و شهری بسیاری در آذربایجان غربی بودیم ولی با برنامه ریزی های انجام شده، کاهش تلفات سوانح جاده ای آماری بود که در روزهای ابتدایی مهر اعلام شد که به نظر می رسد این روند کاهشی، برای استان بسیار لازم بود ولی همچنان کافی نیست و باید تداوم روند کاهشی در دستور کار باشد.

به گزارش ایرنا، سوانح جاده ای در کشورمان یکی از مهمترین علت های فوت شهروندان، نقص عضو و همچنین مصدومیت های طولانی مدت است که در برخی موارد شاهد رشد قابل توجه در سطح کشور و در برخی سال ها نیز شاهد کاهش بوده ایم.

در سال های اخیر سالانه بیش از ۱۵ هزار نفر در جاده های کشور جان خود را از دست داده اند و چیزی نزدیک به ۱۰ برابر این میزان نیز مصدوم شده اند که با توجه به آمار بالا، علاوه بر داغدارشدن خانواده های بسیار، هزینه های فوق العاده قابل توجهی نیز به کشور تحمیل می شود.

در آذربایجان غربی نیز به تبع کشور، تصادفات و سوانح جاده ای و شهری بسیاری روی می دهد که البته در بخش شهری، میزان تصادفات خسارتی و جرحی سهم بیشتری داشته ولی در سوانح جاده ای به علت وجود فاکتور سرعت، فوتی ها بسیار بیشتر است.

تلاش همه دولت ها در سال های طولانی گذشته و بعد از ازدیاد خودروها در کشور و انجام سفرهای بین شهری، کاهش تصادفات در ابتدا و سپس تلفات جاده ای بوده که توفیقاتی نیز بیش و کم داشته اند اما آنچه به نظر می رسد این است که روزانه دهها نفر در تصادفات در سطح کشور فوت شده یا مصدوم می شوند که کاری بیش از اقدامات پیشین برای کاهش این تلفات نیاز است.

هرچند در نیمه نخست امسال به گواه آمار، روند کاهشی در فوتی های ناشی از تصادفات در جاده های ۱۲ هزار کیلومتری آذربایجان غربی را شاهد بودیم، ولی باید توجه داشت که هنوز حدود ۲۰۰ نفر در جاده های استان طی نیمه نخست امسال جان خود را از دست داده اند و این رقم، همچنان رقم بزرگی است و باید برای کاهش بیش از پیش آن، تلاش کرد.

یکی از مهمترین اقدامات در کنار اجرای طرح های سخت افزاری و البته بهبود وضعیت ایمنی خودروهای تولیدی به ویژه در داخل کشور، انجام برنامه های فرهنگی به ویژه با محوریت بانوان و کودکان و نوجوانان است که می تواند در بهبود رانندگی و همچنین رفع ضعف ها و خودداری از سرعت ها و سبقت های غیرمجاز که بخش عمده ای از علت های سوانح جاده ای را شامل می شوند، اثرگذار باشد.

برای این امر، فرهنگ سازی از طریق مدارس و کتاب های درسی، کلاس های آموزشی خارج از مدرسه، استفاده از ظرفیت رسانه ها و به ویژه فضای مجازی می تواند اثر بسیار قابل توجهی داشته باشد.

آموزش از مهمترین عوامل کاهش تصادفات و تلفات رانندگی است

استاندار آذربایجان غربی در این خصوص معتقد است: یکی از مهمترین مباحث در راستای رسیدن به هدف کاهش تصادفات و تلفات سوانح رانندگی، موضوع آموزش و ارائه نکات مربوط به رانندگی است که شهرداران در این خصوص تکلیف قانونی دارند.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به لزوم همراهی همه نهادها برای کاهش تصادفات به ویژه تلفات ناشی از سوانح رانندگی درون و برون شهری در استان گفت: ادارات مختلف باید به تکالیف قانونی و مصوبات شورای ترافیک عمل کنند تا زمینه رسیدن به این هدف فراهم شود.

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از ایزارهای نوین کنترل ترافیک در داخل شهرها و جاده‌ها از مواردی است که باید با جدیت مورد توجه مدیران نهادهای مسوول از جمله شهرداری‌ها و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی یکی از نیازهای قطعی شهر ارومیه در آینده را استفاده از روش های نوین حمل و نقل درون شهری دانست و ادامه داد: در این راستا باید مطالعات جامعی صورت گیرد تا وضعیت و نیازهای شهر مورد بررسی دقیق قرار گرفته و بهترین مدل انتخاب شود که برای این امر، از هم اکنون باید برنامه ریزی کنیم.

در کنار اجرای طرح های فرهنگی، اجرای پروژه های زیرساختی، رفع نقاط حادثه خیز، احداث جاده و جداکردن مسیرهای رفت و برگشت و همچنان جداسازی جاده با استفاده از نیوجرسی و مواردی نظیر آن، می تواند بسیار کارساز باشد.

رفع نقاط حادثه خیز در آذربایجان‌غربی سرعت گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این باره گفت: رفع نقاط حادثه خیز در استان در دستور کار قرار گرفته و سرعت یابد.

یاسر رهبردین با تاکید بر اجرای بی عیب و نقص پروژه‌های عمرانی در استان افزود: نقاط قوت و ضعف پروژه‌های عمرانی احداثی که با هدف کاهش سوانح رانندگی اجرا می‌شود، بررسی شود تا پروژه‌ای بی عیب و نقص تحویل مردم شود.کل تصادف های روی داده در آذربایجان غربی طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰۰ مورد کمتر شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در اجرای برخی پروژه‌های عمرانی از جمله اجرای چند تقاطع در ارومیه از زمان بندی عقب هستیم، گفت: پیمانکاران عملیات اجرایی در جهت اتمام این تقاطع ها با هدف رفع گره‌های ترافیکی را تسریع کنند.

رهبردین معضل دوربینهای ثبت تخلفات را غیر قابل قبول دانست و افزود: نصب و راه اندازی دوربینهای ثبت تخلفات در شهرهای ارومیه، خوی، مهاباد و میاندوآب در دستور کار قرار گیرد.

رهبردین با اشاره به سهم بالای عابرین پیاده در تصادفات فوتی در شهرها، بر ایمن سازی محورها و نصب پل های عابر پیاده تاکید کرد.

ثبت بیش از ۱۱ هزار مورد تصادف در آذربایجان غربی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی گفت: در سال جاری افزون بر ۱۱ هزار مورد تصادف در استان رخ داده که البته ۹۰۰ مورد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

سرهنگ حجت مشتاق افزود: در حوزه درون شهری، تصادفات فوتی در استان ۲۵ درصد و جرحی نیز ۶ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است

وی اضافه کرد: متاسفانه سهم آذربایجان غربی در برخورداری از دوربین های هوشمند ترافیکی ناچیز بوده و جزو استان آخر از نظر برخورداری هستیم.

وی با اشاره به اینکه بروز سوانح رانندگی متعدد، علاوه بر خسارت مالی های متعدد، زمینه افزایش مجروحان و فوتی ها را فراهم می کند، اظهار کرد: در حال حاضر طبق بررسی های آماری صورت گرفته، ۴۳ درصد تصادفات فوتی در آذربایجان غربی مربوط به شهرستان ارومیه است که رقم بسیار بالایی به نظر می رسد.

کاهش ۵۱ نفری فوتی سوانح جاده ای در آذربایجان غربی

فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی هم با اشاره به کاهش تلفات سوانح رانندگی جاده ای در استان طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: امسال شاهد بودیم که با همراهی مردم و رانندگان و همچنین اجرای طرح های سخت افزاری در محورهای ارتباطی، تعداد فوتی ها ۵۱ نفر کاهش یافت.تعریض مسیرهای نقده - پیرانشهر، حیدرآباد - نقده، جداسازی جاده ارومیه - اشنویه، سد حسنلو - نقده و سه راهی دارلک - کوسه کهریز در دستور کار قرار دارد که با انجام آنهاشاهد کاهش بیشتر تصادفات جاده ای خواهیم بود.

سرهنگ رضا پناهی مقدم افزود: در نیمه نخست سال گذشته بیش از ۲۵۰ نفر در جاده های آذربایجان غربی بر اثر تصادف جان خود را از دست داده بودند که این رقم در سال جاری به حدود ۲۰۰ نفر رسیده است.

وی با ابراز ناراحتی از فوت ۲۰۰ نفر در جاده های استان تاکید کرد: البته ایده آل این است که تعداد فوتی ها به صفر برسد که در این راستا، کاهش تدریجی و اجرای برنامه های فرهنگی در بین خانواده ها و زیرساختی در جاده ها بسیار موثر خواهد بود.

وی اظهار کرد: به طور مثال در گردنه قوشچی که در مسیر ارومیه – سلماس قرار داشت، در نیمه نخست سال گذشته سهم ۳۶ درصدی از تلفات جاده ای داشتیم و دهها نفر بر اثر تصادفات شاخ به شاخ در آن جان خود را از دست می دادند ولی با اجرای طرح جداسازی مسیرهای رفت و برگشت با استفاده از نیوجرسی، این رقم در نیمه نخست امسال به صفر رسیده است.

فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی ادامه داد: در دیگر مسیرهای استان نیز روند کاهش تصادفات با اجرای طرح های زیرساختی در دستور کار قرار دارد که این امر بیشتر در مسیرهای ارومیه و همچنین جاده های پیرانشهر – نقده اجرایی خواهد شد.

سرهنگ پناهی مقدم گفت: جاده نقده - پیرانشهر و حیدرآباد - نقده تعریض شده یا در حال تعریض است که تأثیر خود را در کاهش تصادفات نشان خواهد داد.

وی افزود: مسیر ارومیه – اشنویه از ابتدای تاناکورا تا سه‌راهی گونی‌بافی نیز در آینده نزدیک جداسازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: جداسازی سد حسنلو به سمت نقده و سه‌راهی دارلک به سمت کوسه‌کهریز نیز در دستور کار قرار دارد که در این صورت بازهم شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده ای خواهیم بود.

با توجه به این موارد، می توان گفت سرمایه گذاری در اجرای طرح های زیرساختی، احداث بزرگراه، احداث آزادراه که همچنان آذربایجان غربی از آن بی بهره است و همچنین جداسازی جاده در صورت کمبود اعتبار در گام های اولیه از یک سو و همراه کردن حوزه های آموزشی موثر از جمله آموزش و پرورش، حتی دانشگاه ها و رسانه ها به ویژه استفاده از ظرفیت فضای مجازی می تواند در کاهش تصادفات و به تبع آن، تلفات موثر باشد، همچنان که در نیمه نخست امسال یکی از پرتصادف ترین مسیرهای آذربایجان غربی، به کم تصادف ترین و کم تلفات ترین مسیر تبدیل شده است.