تهران- ایرنا- در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیروت و ترور برخی فرماندهان گروه حزب‌الله، حماس هشدار داد که این اقدامات، نه سبب از بین رفتن گروه‌های مقاومت می‌شود و نه اسرائیل را به جایی امن‌تر بدل می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از نیوزویک، یکی از مقامات ارشد حماس در گفت‌وگو با این نشریه آمریکایی اعلام کرد که کشته شدن احتمالی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، می تواند این گروه شبه نظامی لبنانی را در گرماگرم گزارش‌های متناقض درباره سرنوشت وی پس از حملات هوایی گسترده اسرائیل به بیروت تقویت کند.

نیروهای نظامی اسرائیل دیروز جمعه یک رشته حملات گسترده و فشرده را علیه آنچه که حمله به «ستاد مرکزی» حزب الله در ضاحیه (حومه ای در جنوب بیروت) دانستند، انجام دادند. این حملات در گرماگرم تشدید خشونت ها میان اسرائیل و حزب الله لبنان صورت می گیرد که جرقه آن پس از تهاجم حماس به سرزمین های اشغالی در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) زده شد.

در حالی که هنوز گزارش رسمی در مورد وضعیت دبیرکل حزب الله به دست نیامده، اما گزارش های گسترده حاکی است که نصرالله هدف این عملیات بوده است.

باسم نعیم از اعضای دفتر سیاسی حماس و سخنگوی این نهاد در گفت‌وگو با نیوزویک، در پاسخ به این سوال که «آیا ترور رهبران حماس یا حزب الله، امنیت اسرائیل را افزایش می دهد»، گفت: آیا هیچ یک از گروه های مقاومت پس از ترور رهبران از بین رفته اند؟

وی که سمت وزیر بهداشت غزه را نیز عهده دار است، افزود: همه آنها قوی تر و گسترده تر شده اند. اسرائیل ممکن است در عملیات نظامی خود به دستاوردهای تاکتیکی دست یابد، اما در نبرد استراتژیک شکست خورده است و یا به قول ما در دنیای پزشکی، اگرچه عمل جراحی موفقیت آمیز بوده، اما بیمار فوت کرده است.

دو خبرگزاری «رویترز» و «فرانسه» به نقل از منابع نزدیک به حزب الله گفته‌اند که نصرالله پس از حمله زنده بوده است. اما چندین رسانه اسرائیلی به نقل از مقامات صهیونیستی اعلام کرده اند که نصرالله احتمالا در این حمله کشته شده است.

مقامات بهداشتی لبنان تعداد کشته‌شدگان حمله شب گذشته به ضاحیه را تاکنون ۶ نفر و تعداد زخمی ها را ۱۰ ها نفر اعلام کرده اند. اما روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» گزارش داد که نیروهای نظامی ان تخمین زده اند که شمار کشته شدگان در این حمله که احتمالا به ۳۰۰ نفر برسد.

نیوزویک در ادامه آورده است: نصرالله نزدیک به ۱۰ سال پس از تاسیس گروه شبه نظامی حزب الله در سال ۱۹۹۲ و پس از ترور عباس الموسوی در حمله هلیکوپتری اسرائیل، رهبری آن را برعهده گرفت.

این نشریه همچنین می افزاید که نفوذ این رهبر شیعه فراتر از لبنان بوده و حامیان وی در سراسر منطقه و خارج از آن حضور دارند.

این رسانه یادآور شده است: اسرائیل به تازگی فواد شکر فرمانده ارشد نظامی حزب الله را در ماه ژوئیه (تیر) و ابراهیم عقیل از دیگر فرماندهان این گروه شیعه را در شهریور ماه ترور کرد.

ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در ۳۱ ماه ژوئیه (مرداد) و هنگامی که وی برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در تهران حضور پیدا کرده بود، انجام گرفت. یحیی سنوار از سران حماس خیلی زود به عنوان جانشین هنیه انتخاب شد و مقامات حماس نیز در همان زمان به نیوزویک اعلام کردند که کشتن رهبران اثرات محدودی در میدان جنگ خواهد داشت و دیگران به سرعت به جای آنها قیام خواهند کرد.