تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵

شهر ری - ایرنا - آتش نشانان ایستگاه شماره ۹ شهید واحد رحمانی شهر ری با حضور معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲۰ تهران تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا ، همزمان با روز ملی آتش نشانان، مراسم تجلیل از آتش نشانان ایستگاه شماره ۹ شهید واحد رحمانی با حضور معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ، شهردار ناحیه۵، مدیر روابط عمومی منطقه و جمعی از دانش آموزان مدرسه دخترانه نرجس برگزار شد.

پیام تبریک رضا شنگی شهردار منطقه ۲۰ به مناسبت گرامیداشت روز آتش نشانی و ایمنی

شغل آتش نشانی آمیزه ای از روح والای انسانیت است و این مردان بی ادعا قابل احترام و ستایش هستند آنانی که برای کاستن اندوه انسان های دیگر درد را به جان خریده و به قلب حادثه می روند.

روز هفتم مهر ماه، روز شکوهمند ایمنی و آتش نشانی، فرصت مغتنم و بهانه ای برای تقدیر از رشادت های ایثارگونه غیورمردان بی ادعایی است که با اخلاص و احساس مسئولیت، گام در این مسیر سخت و طاقت فرسا می نهند و حماسه های بی بدیلی در راه خدمتگزاری می آفرینند.

فرارسیدن هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی و ایمنی را به تمام کارکنان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قبله تهران تبریک عرض می‌نمایم و ضمن تقدیر و تشکر از زحمات شبانه روزی آنها، سلامتی و توفیق روزافزونشان را از درگاه خداوند منان خواستارم.

روز ۷ مهرماه در تقویم کشور برای تقدیر از رشادت‌های آتش نشانان به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

۷ مهر ماه سال ۱۳۵۹ پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت. پس از این اتفاق آتش نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند، در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش نشانان در این حادثه شهید شدند.

۲۰ سال بعد از این حادثه، طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تأیید شد.

سابقه تأسیس سازمان آتش نشانی در ایران به سال ۱۲۲۱ در شهر تبریز باز می‌گردد؛ بعد از شهر تبریز دومین و سومین واحدهای آتش‌نشانی رسمی در جنوب کشور و در شهرهای مسجد سلیمان و آبادان برای حفظ تأسیسات ایجاد شده در پالایشگاه آن شهرها تأسیس شد. اولین پایگاه آتش نشانی در شهر تهران در سال ۱۳۰۳ تأسیس شد.

سازمان‌های آتش‌نشانی با هدف نجات جان و اموال انسان‌ها تشکیل شده‌اند، بنابراین یک آتش‌نشان قادر است در بحرانی‌ترین شرایط محیطی و زیان آورترین و سخت‌ترین شرایط کاری به یاری حادثه دیدگان بشتابد. آتش نشانان در محیط‌های پر مخاطره‌آمیز و از جمله انفجارها و حریق‌های گسترده به امدادرسانی و عملیات می‌پردازند و آتش نشانی جزء یکی از مشاغل سخت به شمار می‌آید.

آماده باش کامل منطقه ۲۰ با آغاز فصل بارندگی


معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۲۰ با اشاره به آغاز فصل بارش باران از آماده‌باش کلیه نیروهای اجرایی و ۱۳۷ خبر داد.

ابراهیم کوه نژاد معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه گفت:با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی ۲۰۰ نیروی انسانی، و تعدادی از کارگران در موقعیت های حساس مستقر هستند.

کوه نژاد افزود: با توجه به آغاز بارش‌ها، نواحی ۷ گانه در آمادگی کامل به سر می‌برند و به دنبال تمهیداتی همچون لایروبی و کنترل مستمر انهار روباز و روبسته، مسیل‌ها و زیر پل‌ها و تخلیه حوضچه‌های زباله‌گیر، آبگرفتگی جدی مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: در نقاطی که احتمال آب‌گرفتگی در آنها وجود دارد، عوامل به صورت شیفتی با تجهیزات انفرادی و کامل حضور دارند تا در صورت بروز مشکل نسبت به رفع آن اقدام کنند.

معاون خدمات شهری اظهار داشت: به منظور مدیریت بارش باران، تجهیزات و عوامل اجرایی در آماده‌باش کامل هستند.