بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی گفت: با افتتاح هشت شعبه دادگاه صلح در شهرستان بیرجند تعداد شعب این محاکم در سراسر استان اکنون به ۱۹ مورد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین وکیل‌زاده روز شنبه در حاشیه افتتاح دادگاه صلح شهرستان بیرجند که با حضور دادستان کل کشور در محل شورای حل اختلاف این شهرستان انجام شد در جمع خبرنگاران افزود: براساس قانون، دادگاه صلح به منظور تقویت صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف راه اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: در گذشته شوراهای حل اختلاف علاوه بر اینکه صلح و سازش انجام می‌دادند رسیدگی قضایی را هم بر عهده داشتند اما قانون‌گذار بر این شد که این رسیدگی قضایی را از شوراها منفک کند تا بتوانند به رسالت اصلی خود یعنی صلح و سازش، بهتر بپردازند.

سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی گفت: برای این منظور راه‌اندازی دادگاه‌ها صلح پیش بینی شد و شوراهای حل اختلاف در معیت دادگاه صلح به فعالیت صلح و سازش ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه دادگاه صلح بر اقدامات سازشی که توسط شوراهای حل اختلاف انجام می‌شود نیز نظارت دارد افزود: هر پرونده‌ای که منتهی به صلح و سازش و گزارش اصلاحی شود آن گزارش در حقیقت باید به تایید قاضی دادگاه صلح برسد و توسط دادگاه گزارش به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

وکیل‌زاده عنوان کرد: خراسان جنوبی سومین استانی است که در تمامی حوزه‌های قضایی بخش‌ها، شهرستان‌ها و مرکز استان دادگاه صلح را در کشور راه‌اندازی می‌کنیم و در بیرجند با هشت شعبه دادگاه صلح شروع کردیم.

وی با بیان اینکه هشت شعبه دادگاه صلح مرکز استان از امروز کار خود را آغاز می‌کند یادآور شد: امیدواریم با افتتاح دادگاه‌های صلح هم به کیفیت صلح و سازش شوراهای اختلاف افزوده شود هم اینکه به پرونده‌های سبک‌تر زودتر رسیدگی و منتهی به رای و اجرا شود.

سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه از این طریق مردم کمتر در دادگاه‌ها سرگردان و معطل خواهند شد گفت: در دعاوی مالی اعم از منقول و غیرمنقول پرونده‌ها تا نصاب یک میلیارد ریال در صلاحیت دادگاه صلح هستند.

وی اضافه کرد: در دادگاه صلح اگر دعاوی مالی تا نسبت ۵۰۰ میلیون ریال باشد رای صادر و بلافاصله قطعی می‌شود و قابلیت اجرا دارد لذا مانند گذشته پرونده نیاز به تجدید نظر و ارسال مجدد به دادگاه ندارد که باعث طولانی شدن روند رسیدگی شود.

وکیل‌زاده گفت: جرایم درجه هفت و هشت نیز مستقیم در صلاحیت دادگاه صلح قرار دارد و مهمترین تحول مربوط به جرایم ناشی از تصادفات رانندگی و حوادث ناشی از کار است که در صلاحیت دادگاه صلح است.

وی افزود: در گذشته این پرونده‌ها ابتدا به دادسرا ارجاع می‌شد سپس بعد از رسیدگی و صدور کیفر خواست به دادگاه می‌آمد اما اکنون هر اتفاقی که در حوزه حوادث ناشی از کار یا رانندگی رخ دهد، پرونده مستقیم به دادگاه صلح ارجاع و همه امور در یک مرحله اجرا می‌شود.

سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی اظهار کرد: راه‌اندازی شعب دادگاه صلح ابتدا از بخش‌های شهرستان آغاز شد و به مراکز استان رسید که از نیمه مرداد تا پایان شهریور ماه هزار و ۸۹۲ پرونده به شعب دادگاه صلح استان ارجاع شده است.

وی گفت: از مجموع این پرونده‌ها ۳۳ درصد پرونده‌های کیفری و ۶۷ درصد پرونده حقوقی بوده که میانگین رسیدگی به پرونده‌ها کمتر از ۲۰ روز ثبت شده است.

دادستان کل کشور صبح امروز شنبه هفتم مهرماه با استقبال استاندار خراسان جنوبی و شماری از مسئولان استان وارد بیرجند شد و ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهیدان در گلزار شهدای بیرجند، با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کرد.

شرکت در مراسم افتتاح دادگاه‌های صلح مرکز استان خراسان جنوبی، افتتاح ساختمان دادگاه صلح شهرستان بیرجند و جلسه بررسی ابعاد حادثه معدن از برنامه‌های وی در این سفر یکروزه است.