لندن – ایرنا – معاون پیشین وزیر امور خارجه انگلیس حمله رژیم صهیونیستی علیه مرکز فرماندهی حزب‌الله لبنان در بیروت را یک تحول خطرناک توصیف و تصریح کرد که تل‌آویو با تشدید درگیری‌ها در منطقه پیروز نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، الستر برت که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ معاون وزیر امور خارجه انگلیس در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا بود در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز گفت: اتفاقی که دیشب افتاد خطر تشدید تنش‌ها و خصومت‌ها و احساس تنفر میان کسانی که در این مناقشه درگیر هستند را افزایش می‌دهد. این یک تحول جدی بشمار می‌رود.

وی افزود: بعد از هفتم اکتبر همه چیز عوض شده است. اسرائیل مسیر امنیت خود را فقط از طریق ایجاد درگیری می‌بیند. اما آن‌هایی که قربانی حملات هستند وضعیت را به گونه دیگری می‌بینند و هیچ نقطه تلاقی بین این دو تفکر وجود ندارد. به همین خاطر مذاکره برای آن‌هایی که مناقشه را راه‌حل نمی‌دانند، در چنین شرایط دشوار است.

معاون پیشین وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه «اسرائیل تمایل خود را درباره حمله به حماس و حزب‌الله به روشنی اعلام کرده است» افزود: اما تجربه نشان داده است که این اقدامات نتیجه‌بخش نیست چون ریشه مشکل، دشمنی با اسرائیل به دلیل قضیه فلسطین است.

وی اضافه کرد: از هفتم اکتبر هم آن‌هایی که با حماس همفکر بوده‌اند اعلام کرده‌اند که حملات آن ها علیه اسرائیل مادامی که قضیه غزه حل‌وفصل نشود، ادامه دارد. اما زمان به‌روشنی نشان داد که قضیه غزه به اوضاع کرانه باختری، قدس شرقی و مسائل کل منطقه مرتبط است.

برت گفت: بنابراین بسیاری از ما بر این باور هستیم که اوضاع به حدی خطرناک است که فقط از طریق یک توافق جامع بین دولت‌هایی که خواهان درگیری نیستند و به دنبال رونق اقتصادی هستند، حل‌وفصل می‌شود. اگر قرار بود زمانی این توافق صورت گیرد، وقت آن الان است.

به گزارش ایرنا، هواپیماهای رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه محلات مسکونی محله حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت و به صورت پیاپی بمباران کردند. ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد، هدف این حملات، مرکز فرماندهی اصلی حزب الله بوده است.

برخی منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که حمله به ضاحیه جنوبی بیروت با ۸ الی ۱۲ جنگنده در آن واحد انجام و از بمب های سنگرشکن ۲ هزار پوندی آمریکایی استفاده شد.

این منابع تاکید کردند ظاهراً یکی از بمب‌هایی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته، برای اولین بار است که توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزارت بهداشت لبنان در پی این حمله تروریستی براساس آمار اولیه خود اعلام کرد که پیکر ۶ شهید و ۹۱ زخمی از زیر آوار ساختمان بیرون کشیده شده است.

به دنبال این حمله، حزب الله لبنان از جمعه شب گذشته تا کنون مواضع نظامی و شهرک های صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی را آماج حملات متعدد موشکی و راکتی خود قرار داده است.