یاسوج -ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد گفت:با توجه به فرا رسیدن پاییز مشترکان مناطق عادی استان مصرف برق خود را متناسب با الگوی ماه های غیرگرم تنظیم کنند.

رسول روستائی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:الگوی مصرف مناطق عادی کهگیلویه و بویراحمد شامل شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون که در ماه های گرم سال ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت بود به ۲۰۰ کیلووات ساعت در فصل پاییز کاهش می یابد.

وی تصریح کرد:میزان الگوی مصرف برق مشترکان مناطق عادی در ماه های خرداد تا شهریور به علت گرمای هوا ماهیانه ۱۰۰ کیلووات ساعت افزایش می یابد.

روستائی الگوی مصرف مناطق عادی و گرمسیر استان در ماه های غیرگرم را ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه عنوان کرد و افزود: شهرستان لنده از ابتدای تیر تا پایان شهریور ماه مشمول مناطق گرمسیر یک (با الگوی ۲ هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه) و در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و مهر بر اساس الگوی مناطق گرمسیر ۲ به میزان ماهیانه یکهزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت برق می توانند مصرف کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: شهرستان های گچساران، باشت و بهمئی در بازه زمانی ۱۶ فروردین تا ۱۵ آبان به مدت هفت ماه مشمول مناطق گرمسیر یک کشور با الگوی مصرف ۲ هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه هستند.

وی افزود: شهرستان های دهدشت و چرام در ماه های تیر و مرداد دارای الگوی مصرف مناطق گرمسیر یک و در ماه های اردیبهشت، خرداد، شهریور و مهر نیز مشمول الگوی مصرف مناطق گرمسیری ۲ می شوند.

رئیس هیأت مدیره شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: بر اساس قانون، تعرفه برق مشترکانی که مصرف برق آنان بیش از الگوی مصرف باشد، به صورت پلکانی افزایش یافته و با صورتحساب های سنگینی مواجه می شوند.

روستائی اضافه کرد: ساختار تعرفه‌گذاری به گونه‌ای طراحی شده که بیشترین یارانه را مشمول مشترکانی می‌کند که در محدوده الگوی مصرف قرار گرفته‌اند و قبض های برق ارزان‌تری دریافت می کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد در تشریح چگونگی پلکانی شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف نیز گفت: قانون ضرایبی از نرخ تأمین برق را برای پله‌های مختلف مصرف در نظر ‌گرفته به این صورت که برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم برابر هزینه تأمین تا ۱.۵ برابر الگو، ۱.۵ برابر هزینه تأمین تا ۲.۵ برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵ برابر الگوی مصرف ۵ برابر هزینه تأمین برق در تعرفه برق مشترکین پرمصرف لحاظ می‌شود و دریافت آن الزام قانونی است.

وی پارامترهای تعیین نرخ تأمین برق که تعرفه‌ها براساس آن طراحی می‌شود را شامل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی نیروگاه‌های حرارتی مقیاس بزرگ و مقیاس کوچک در سه سال گذشته، هزینه ترانزیت برق و هزینه سوخت نیروگاهی عنوان کرد.

روستائی در ادامه نرخ تأمین برق را برای امسال وفق اعلام شرکت توانیر ۷۵۴ تومان به ازای هر کیلووات ساعت اعلام کرد و گفت: این نرخ براساس نرخ قرارداد تبدیل انرژی و ترانزیت برق به دست آمده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نرخ تأمین برق مشترکان صنعتی نیز گفت:طبق ماده ۳ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، متوسط بهای برق این مشترکان براساس متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی محاسبه می‌شود که این نرخ در سال جاری براساس قراردادهای تبدیل انرژی سال گذشته ۷۲۴ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه شده که مبنای محاسبه تعرفه مشترکان صنعتی خواهد بود.