تهران- ایرنا- بازیگر سینما و تلویزیون و نقش‌آفرین اثر اخیر سینمایی عادل تبریزی با بیان این‌که «مفت‌بر» نخستین تجربه کار کمدی من بود، گفت: «پهلوان‌ریزه» یکی از بهترین نقش‌هایی بود که در عمر هنری‌ام بازی کردم و دیگر این نقش تکرار نمی‌شود.

بهزاد داوری با بیش از دو دهه فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون که از بازی‌های شاخص او می‌توان به مجموعه‌های شهرزاد و جیران حسن فتحی و بوی باران، شیوع و زاویه هفتم محمود معظمی‌ اشاره کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با یادآوری آغاز فعالیت بازیگری خود در زادگاهش اصفهان با تئاتر اظهار داشت: زنده‌یاد زاون قوکاسیان یکی از منتقدهای سینما در سال‌های ۸۴ و ۸۵، بعد از تله‌فیلم‌هایی که در آنها بازی داشتم به من گفت که به تهران بیایم. در سال‌های ۸۶ و ۸۷ با چند تله‌فیلم کارم را در تهران شروع کردم و در سومین سریال پس از روزی روزگاری و تفنگ‌سرپر، به صورت جدی در پشت کوه‌های بلند با امرالله احمدجو همکاری داشتم که پهلوان‌ریزه جوان در این مجموعه یکی از بهترین نقش‌های زندگی من بود که هنوز آن نقش بار دیگر تکرار نشده است.

او با بیان این‌که پس از دانش‌آموختگی، با یک‌سری تله‌فیلم که خیلی هم باب شده بود فعالیتم را در تصویر شروع کردم، گفت: فعالیت خود در کارهای سریالی را در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با حسن فتحی در کارهای شاخصی چون شهرزاد و جیران، ادامه دادم. من بازیگر تئاتر هستم و کار بازیگری را با تئاتر آغاز کردم. ورود به سینما آن هم وقتی بازیگر تئاتر و در شهرستان هم باشی، خیلی سخت است.

داوری در این باره که آیا ورود به صنعت سینما پس از تئاتر برای شما سخت نبود؟ گفت: مدیوم‌های بازی در تئاتر و تصویر متفاوت است. در تئاتر یک لانگ‌شات داریم و در تلویزیون و سینما، مدیوم‌ها مختلف است.

وی تصریح کرد: بازیگر اگر بازیگر باشد فرقی نمی‌کند در عرصه‌های تئاتر، سینما و یا تلویزیون بازی کند. اما برای بازیگران تئاتر به خاطر این‌که در صحنه راحت‌تر بازی می‌کنند، شاید در ابتدا، کار تصویر سخت باشد اما این هم تکنیک است و به تدریج می‌آموزند و می‌بینند؛ رابطه‌ای بین بازیگر و دوربین است که به گونه‌ای اینها باید با هم هماهنگ شوند.

این بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: آموختگان صحنه‌های تئاتر به خوبی می‌دانند که در مدیوم‌ها و ژانرها، از کمدی گرفته تا درام، شرایط متفاوت است. من بازیگری علاقمند به تجربه ایفای نقش در گونه‌های مختلف هستم و سعی می‌کنم هر نقشی را چه کوتاه و چه بلند به بهترین نحو به نتیجه برسانم.

نقش باید برای من شناسنامه داشته باشد

داوری در این باره که بیشتر چه گونه‌ای مورد علاقه شماست؟ اظهار داشت: این‌که من بخواهم در این باره تصمیم بگیرم، اشتباه است. من دوست دارم بازی کنم؛ نقش‌هایی که بتوانم آنها را به گونه‌ای زنده کنم. نقش باید برای من شناسنامه داشته باشد.

او با اشاره به بازی خود در اثر سینمایی مفت‌بر ساخته عادل تبریزی گفت: بیشتر من را در کارهای درام و تاریخی دیده بودند و امروز در فضای کمدی می‌بینند.

در پروسه تولید یک کار تئاتر هستم

داوری در پاسخ به این سوال که شما را بیشتر با کدام کاراکتر می‌شناسند؟ اظهار داشت: در پشت کوه‌های بلند نقش پهلوان‌ریزه را داشتم هنوز هم مردم من را با این نقش می‌شناسند و همین‌طور عزیزخان مکری در جیران. اما با بازی در کار کمدی مفت‌بر بیشتر به سینما شناسانده شدم. در اینجا هم کاراکتر من جزو کاراکترهایی است که با وجود کوتاهی، شناسنامه دارد و آن‌قدر در ذهن‌ها می‌ماند که خیلی از اهالی سینما و حتی فعالان این عرصه با من تماس گرفتند و بازی‌ام را دوست داشتند.

وی درباره این که چرا به سمت کمدی رفتید؟ گفت: همیشه دوست داشتم فضای کمدی را در تصویر هم تجربه کنم. در تئاتر که تجربه‌های کمدی زیادی داشتم و بازی در مفت‌بر نخستین تجربه کاری من در گونه طنز سینمایی بود. آخرین کار تئاتر من در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بود و هم‌اینک در پروسه تولید یک کار تئاتر هستم.