نیویورک-ایرنا- اجلاس چهارجانبه وزرای خارجه ایران، چین، روسیه و پاکستان در خصوص افغانستان که در نیویورک برگزار شده بود، با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی پاکستان و فدراسیون روسیه در سومین نشست چهارجانبه خود درباره افغانستان (که در صبح جمعه ششم مهرماه جاری به وقت نیویورک برگزار شد)، با صدور بیانیه‌ای مشترک، آمریکا و ناتو را به‌عنوان مسئولان اصلی بحران کنونی افغانستان معرفی کردند و خواستار اقداماتی فوری برای بهبود وضعیت امنیتی و انسانی در این کشور شدند.

در این بیانیه، وزرا بر حمایت قاطع خود از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان تأکید کردند و اظهار داشتند: "تمام اعضای جامعه بین‌المللی در داشتن افغانستانی باثبات و صلح‌آمیز سهیم هستند؛ کشوری که باید به‌عنوان بستری برای همکاری‌های بین‌المللی عمل کند، نه میدان رقابت‌های ژئوپلیتیکی."

تهدیدات تروریستی و امنیت منطقه

وزرای امور خارجه با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان، به حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده، حرکت اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان، جیش‌العدل، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان و سایر گروه‌های مشابه اشاره کردند و تأکید کردند که این گروه‌ها تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان محسوب می‌شوند.

آن‌ها خواستار تقویت همکاری‌های ضدتروریسم در سطوح دوجانبه و چندجانبه شدند و افزودند: "افغانستان باید در اتخاذ تدابیر جامع برای مقابله با علل و عوامل تروریسم و ریشه‌کن کردن آن در اسرع وقت مورد حمایت قرار گیرد."

انتقاد از آمریکا و ناتو

وزرای امور خارجه با اشاره به نقش مخرب آمریکا و ناتو در افغانستان، تصریح کردند: "اعضای ناتو باید مسئولیت اصلی وضعیت کنونی افغانستان را بر عهده بگیرند. آن‌ها باید فرصت‌هایی برای بهبود اقتصادی افغانستان ایجاد کرده، تحریم‌های یک‌جانبه علیه این کشور را فوراً لغو کرده و دارایی‌های مسدود شده افغانستان را برای منافع مردم افغانستان بازگردانند."

حمایت از تشکیل حکومت فراگیر و بازگشت پناهجویان

در این بیانیه، بر اهمیت ایجاد نظام حکومتی فراگیر و گسترده در افغانستان که منعکس‌کننده منافع و آرزوهای همه اقشار جامعه باشد، تأکید شد. وزرا از مقامات افغانستان خواستند شرایطی را فراهم کنند که بازگشت پناهجویان افغان به وطنشان تسهیل شود و از مهاجرت بیشتر جلوگیری شود.

تقدیر از ایران و پاکستان و درخواست حمایت بین‌المللی

وزرای امور خارجه از تلاش‌های کشورهای منطقه، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، در میزبانی میلیون‌ها پناهجوی افغان تقدیر کردند و از جامعه بین‌المللی و اهداکنندگان خواستند حمایت‌های مالی و کمک‌های لازم را در اختیار این کشورها قرار دهند.

تأکید بر عدم سیاسی‌سازی کمک‌های بشردوستانه

آن‌ها بر اهمیت مقابله با تلاش‌ها برای سیاسی‌سازی ارائه کمک‌های بشردوستانه تأکید کرده و خواستار ادامه ارائه این کمک‌ها به افغانستان شدند تا ظرفیت این کشور برای توسعه پایدار و خوداتکایی تقویت شود.

گسترش همکاری‌های اقتصادی و اتصال منطقه‌ای

در پایان، وزرای امور خارجه آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری و ارتقای اتصال منطقه‌ای با افغانستان اعلام کردند و تأکید کردند که این اقدامات به ادغام فعال افغانستان در همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای کمک خواهد کرد.