تهران - ایرنا - تحقیقات انجام شده در جنگل‌های بنگلادش نشان داد اقدامات انسانی؛ مانند جنگل‌زدایی و از بین بردن زیستگاه‌ها منجر به ترکیب نژادی بین دو گونه از میمون‌های لانگور شده؛ وضعیتی که خطر انقراض هر دو گونه و کاهش تنوع زیستی را در پی دارد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی فیز، تحقیقات یک رویداد تهدیدکننده را برای دو گونه از پستانداران نخستین در بنگلادش یعنی میمون‌های لانگور فایرز (Trachypithecus phayrei) و میمون‌های لانگور کلاهدار (Trachypithecus pileatus) نشان داده است. در گروه‌های ترکیبی از این دو گونه، حیوانات دورگه‌ای مشاهده شده و از لحاظ ژنتیکی تایید شده است. اگر این پیوندزنی ادامه پیدا کند، به معنی انقراض یک یا هر دو این گونه‌ها خواهد بود.

یک گروه بین المللی در مدت ۵ سال از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ از محققان با هدایت تنویر احمد دانشجوی دکتری در یک موسسه تحقیقاتی آلمانی اقدام به مطالعه جمعیت میمون‌های لانگور در شمال شرقی بنگلادش کرد. آنها دریافتند ۸ گروه از میان ۹۸ گروه مطالعه شده لانگور از لانگورهای فایرز Phayre's وکلاهدار تشکیل شده و در سه گروه نیز برخی اعضا ترکیبی از دو گونه به نظر رسیدند. محققان بعدا نمونه های ژنتیکی این گونه‌ها را در آزمایشگاه آنالیز کردند و یک نمونه از پیوندزنی را تایید کردند. این لانگور یک مادر لانگور کلاهدار و پدر لانگور فایرز داشت.

پیوندزنی در میان پستانداران نخستین عموما نادر است اما در مناطقی روی میدهد که گستره توزیعی گونه‌های مرتبط همپوشانی دارد. اقدامات انسان مانند جنگل زدایی ، تقسیم کردن زیستگاهها ، شکار و به دام انداختن منجر به کاهش جمعیت و محدود شدن جابجایی این حیوانات بین جمعیت‌های محلی شده است و میتواند خطر پیوندزنی را افزایش دهد.

احمد محقق اصلی این گزارش تحقیقی گفت: وجود گونه‌های ترکیبی زاینده نگران کننده است زیرا نشان می‌دهد جریان ژن بین این دو گونه در معرض خطر می‌تواند به شکل غیر قابل بازگشتی بر ترکیب ژنتیکی آینده آنها تاثیر بگذارد.

کریستین روس از مولفان ارشد این گزارش نیز بر اهمیت جهانی نتایج این تحقیق تاکید کرد و گفت: این تنها یک مشکل محلی نیست. زمانی که زیستگاه‌ها نابود می‌شوند، حیوانات به طور غیرطبیعی با هم آمیخته و گروه‌های ترکیبی تشکیل می‌دهند که می‌تواند به معنی انقراض یک یا دو گونه باشد.

احمد تاکید کرد: محافظت از جنگلها باید به یک اولویت ملی تبدیل شود در غیر این صورت با خطر از دست دادن نه تنها دو گونه میمون بلکه بهش مهمی از تنوع زیستی در بنگلادش رو به رو خواهیم شد.