تهران- ایرنا- استقلال تیمی که در لیگ بیست‌وچهارم بر خلاف سال‌های گذشته بهترین یارگیری را انجام داد و امکانات لازم برای موفقیت این تیم فراهم بود نتوانسته بر خلاف انتظارات نتایج خوبی بگیرد و حالا این سوال مطرح می‌شود که مشکل کجاست؟

به گزارش ایرنا، در تاریخ سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ مزایده واگذاری پرسپولیس استقلال در فرابورس انجام شد و هلدینگ بزرگ خلیج فارس ۸۵ درصد سهم باشگاه استقلال را خریداری کرد.

پس از خرید ۸۵ درصد سهام آن توسط گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس عبدالعلی علی عسگری، مدیرعامل این هلدینگ با اشاره به اهمیت رقابت تیم‌های بزرگ در عرصه داخلی، این مهم را موجب تقویت فوتبال ایران در عرصه‌های بین‌المللی دانست و اظهار کرد: صنعت خودروسازی در آلمان به این دلیل از آمریکا پیش افتاد که دو شرکت بنز و بی‌ام‌و با هم رقابت می‌کردند و این رقابت موجب رشد این صنعت در عرصه جهانی شد. در حوزه فوتبال هم معتقدیم رقابت داخلی برای موفقیت جهانی بسیار مؤثر است، همچنین معتقدیم تیم‌های محبوب ملت باید مورد توجه باشند.

استقلال تیمی که عنوان پرافتخارترین تیم ایران در قاره کهن را یدک می‌کشد در روزها و هفته‌های اخیر با چالش‌ها و حاشیه‌های زیادی همراه بوده است، حاشیه‌هایی که باعث شده تا این تیم در لیگ برتر نتواند نتایج خوبی بگیرد، شکست آبی‌پوشان در شهرآورد ۱۰۴ باعث شد تا انتقادات از آبی‌پوشان پایتخت به اوج برسد، حالا این پرسش مطرح می‌شود چه عواملی باعث شده است تا استقلال که در لیگ بیست‌وچهارم بهترین یارگیری را داشت و بر خلاف سال‌های گذشته با مشکلات مالی پرداخت به بازیکنان مواجه نبود نتواند انتظارات را برآورده سازد.

پازل موفقیت در یک مجموعه به کنار هم قرار گرفتن و درست عمل کردن اجزای یک مجموعه بستگی دارد. در این مجموعه تمام اجزا در خدمت کل خواهند بود تا آن مجموعه به مقصد نهایی یعنی موفقیت برسد. برای تیم استقلال این اجزا را می‌شود در سه بخش تعریف کرد. بخش اول هلدینگ خلیج فارس به عنوان مالک باشگاه است که مدت کوتاهی از مالکیت آن بر استقلال گذشته و برخی به نادرست آن را با نهادهایی که بیش از دو دهه از حضور آنها در فوتبال می‌گذرد مقایسه می‌کنند. در چند ماه گذشته هلدینگ خلیج فارس به عنوان مالک باشگاه استقلال به صورت کامل در اختیار این تیم بوده و علی عسگری به عنوان مدیرعامل هلدینگ در این چند ماهه پابه پای مدیران صنعتی دیگر باشگاهها که بیش از دودهه در فوتبال حاضر بوده و کاملا با چم و خم فوتبال ایرانی آشنا هستند پیش آمده و باتوجه به زمان محدود حضورش فراتر از از آنچه پیش بینی می‌شد در خدمت استقلال بود.

هلدینگ با فراهم کردن تمام امکانات اردویی و تدارکاتی درپیش فصل راه را برای موفقیت تیم در فصل پیش رو فراهم کرده و تیم استقلال برخلاف دوره های گذشته مشکلات تدارکاتی، اسکان و پرواز ندارد. پرداخت طلب اکثر بازیکنان در دو سه فصل گذشته که مبلغ نجومی و باور نکردنی را شامل می‌شد یکی دیگر از کارهای بزرگ مالک استقلال در همین دوره کوتاه حضورش بوده و نکته مهم آنکه به دنبال حل مشکل بزرگ، بدهی ایجاد شده ناشی از دریافت تسهیلات ریالی وارزی توسط مدیران هزینه در گذشته و فک رهن از ورزشگاه مرغوبکار نیز هستند. مشکل پیش آمده برای مرغوبکار حاصل حضور مدیران هزینه ای بود که بدون ریالی درآمد فقط قرض و بدهی ایجاد کردند و جالب آنکه از هر موقعیتی هم برای حضور مجدد در استقلال استفاده می‌کنند. حال رفع این مشکل بزرگ بر عهده علی عسگری است تا در چارچوب قانون راهی برای رفع مشکل ایجاد شده توسط مدیران سابق پیدا کند.

ضلع دوم پازل موفقیت استقلال مجموعه مدیریتی است که با سکانداری احمد شهریاری به عنوان رئیس هیئت مدیره و فرشید سمیعی به عنوان مدیرعامل توانستند ستارگان خوبی را جذب و حتی یکی از پرمهره‌ترین تیم های چند سال اخیر را برای کادر فنی فراهم کنند. سابقه این مدیران نشان می‌دهد که فراتر از نقش خود در استقلال تلاش کردند و حتی تسلیم حاشیه‌های ابتدای فصل و حتی بعد از دربی نشدند و علیرغم حملات جهت‌دار، برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها حاضر به دفاع از خود با انجام مصاحبه نشدند و روشنگری در این خصوص را به آینده حواله دادند تا استقلال در این بین بیشتر از این آسیب نبیند؛ اما چرا با وجود این ۲ ضلع موفق استقلال اکنون در شرایط بد و بحرانی قرار دارد سوالی است که ذهن هواداران را درگیر کرده است.

در پاسخ به این چرایی باید گفت که فراهم کردن شرایط به تنهایی برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت کافی نیست بلکه ضلع سوم، بهره گیری از شرایط برای رسیدن به مسیر نهایی و موفقیت لازم است؛ مسیری که راهبری آن بر عهده کادر فنی بود اینکه چرا با وجود فرمانده ای کاریزماتیک چون جواد نکونام ضلع سوم استقلال نتوانست به آنچه می‌خواست در این مدت زمان کوتاه برسد علت را باید در تغییرات گسترده در ترکیب این تیم دید. ورود بیش از هفت مهره جدید به تیم قطعا زمان زیادی را برای هماهنگی و درک تاکتیکی می‌طلبد اما استقلال به دلیل فشردگی مسابقات و حضور توامان در لیگ برتر و لیگ نخبگان آسیا زمان کافی برای ایجاد هارمونی مناسب نداشت مضافا بر اینکه شانس هم در خیلی اوقات با جواد نکونام همراه نبود و صدالبته جواد نکونام به تنهایی برای رسیدن به نظم تیمی مدنظر کار سختی داشته و برای نیل به این هدف به نظر می‌رسد کمک چندانی ندارد و باسابقه ترین بازیکن ملی ایران تنها مانده است.

استقلال روزهای حساس و پر فشاری را پشت سر می‌گذارد و هواداران این تیم برای رسیدن به آرامش و ساحل نجات لحظه‌شماری می‌کنند، آنها امیدوار هستند این تیم هر چه سریعتر بتواند روزهای خوبی را رقم بزند و پیام آور شادی برای آنهایی باشد که تمام رویاها و آرزوهایشان را از بام تا شام در رنگ آبی و مستطیل سبز جستجو می‌کنند، هر چند به نظر می‌رسد در ادامه هم علی عسگری در راس مجموعه مالکیت استقلال تمام بستر و امکانات لازم را همچون گذشته فراهم کند و در وهله بعد حضور نماینده مورد اعتماد و تام الاختیار وی در باشگاه یعنی احمد شهریاری و مدیرعاملی فرشید سمیعی با گذشت زمان و ایحاد هارمونی لازم در تیم و درک متقابل بازیکنان و کادرفنی بایکدیگر ولو با تقویت کادر فنی ،قطعا موفقیت ها برای استقلال به زودی فرا خواهد رسید.

تنها زنگ خطر برای استقلالی ها تلاش های مشکوک برای زیر سئوال بردن تلاش ها و کمک های بی دریغ هلدینگ خلیج فارس از سوی عده ای سهم خواه برای دلسرد کردن هلدینگ و رها کردن باشگاه استقلال است که قطعا هواداران باهوش و آگاه استقلال اجازه چنین کاری نخواهند داد . چرا که به خوبی آگاهند با گذشت چندین هفته از لیگ برتر و لیگ آسیا و آشنایی بازیکنان جدید با محیط و همبازیان خود و افزایش توان فنی کادر، روزهای آفتابی استقلال در راه است