بجنورد - ایرنا - استاندار خراسان شمالی با مدیران مجموعه پتروشیمی خراسان، راه و شهرسازی و گمرک استان، بر افتتاح پروژه انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد در نشست با مدیران مجموعه پتروشیمی خراسان، راه و شهرسازی و گمرک استان اظهارکرد: برای به سرانجام رساندن پروژه های حیاتی استان همچون پساب بجنورد باید اقدامات، سریع تر و در بازه زمانی کوتاه انجام شود.

وی اهمیت سلامت مردم را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به اهمیت سلامت مردم و پساب رها شده شهر بجنورد این پروژه باید سریع تر به بهره برداری برسد.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه پروژه فوق از یادگاران شهید جمهور است، و در بازه زمانی کوتاه ساخته شده است،اضافه کرد: نیمه آبان ماه امسال شاهد حضور رئیس جمهور خواهیم بود و لذا باید این پروژه به اتمام برسد و پایبندی به تعهدات دستگاه های متولی الزامی است.

وی با تاکید بر رفع موانع اتمام پروژه ها و تعهدات دستگاه های اجرایی متولی ادامه داد: در حوزه گمرگ و انجام نگرفتن برخی تعهدات باید راهکار اساسی ارائه شود و پیگیری های جدی اعمال گردد و این موضوع تنها مرتبط به شرکت پتروشیمی نیست بلکه سایر دستگاه های اجرایی را نیز شامل می شود.

طرح انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان در سفر تیرماه سال ۱۴۰۱ رییس جمهور شهید به خراسان شمالی مصوب شد تا پتروشیمی خراسان با استفاده از پسابِ تصفیه شده بخش زیادی از تقاضاهای آبی خود را مرتفع و نیازش به منابع آب زیر زمینی کاهش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در آن دایر است؛ صنایع بزرگ استان شامل پتروشیمی، فولاد، سیمان، آلومینا است.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.