قزوین - ایرنا - کارشناس مسوول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۷۰ درصد مرگ و میر جوانان در قزوین به دلیل حوادث ترافیکی است که با وجود قوانین مصوب شده افزایش جمعیت اما با آمار تکان دهنده مرگ و میر در کودکان، نوجوانان و جوانان روبرو هستیم.

حمید گلناری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عوامل مرگ و میر افراد در کشور و همچنین استان قزوین می تواند بیماری های مرتبط با قلب و عروق و سرطان ها باشد اما این ۲ عامل علت مهمی در مرگ و میر کودکان، نوجوانان و جوانان نیست، بلکه حوادث اولین و مهمترین عامل مرگ و میر این گروه های سنی را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: این حوادث شامل اتفاقات عمدی، غیرعمدی، شغلی، ترافیکی، مسمومیت ها و سوختگی ها هستند که گروه کودکان، نوجوانان و جوانان ما را از بین می برد و عامل انسانی در بروز آن بسیار نقش پررنگی دارد و عدم شناخت و درک ما از این حوادث نیز می تواند صدمات جبران ناپذیری همانند مرگ و میر به بار بیاورد.

گلناری با بیان اینکه بیشترین و بالاترین آمار مرگ حوادث ترافیکی در قزوین مربوط به راکبان موتورهای سیکلت و دوچرخه سواران است، تصریح کرد: این موضوع نشان می دهد که مردم هنوز نحوه درست و اصولی استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه ها را نمی دانند چراکه والدین بدون آنکه فرزندشان دارای گواهینامه باشد برای نوجوان خود موتورسیکلت تهیه می کنند و در استفاده از کلاه ایمنی نیز سهل انگاری هایی صورت می گیرد.

به گفته این مسوول، حوادث مربوط به موتورسیکلت ها در بین نوجوانان و جوانان اتفاقاتی نظیر مرگ مغزی، قطع نخاع و تروماهای بعد از تصادف را به همراه داشته و سال های بعد بخشی از آنها نیز عمر خود را با معلولیت طی می کنند، از این رو والدین و اعضای خانواده اصول ایمنی را بایستی بیشتر رعایت کنند، چرا که ما آدم ها در مقابل حوادث بسیار آسیب پذیر هستیم.

وی افزود: مسوولان به تنهایی در کاهش حوادث نمی توانند اثرگذار باشند بلکه مردم نیز باید در این راه همراه باشند و در معابر درون و برون شهری با دقت هر چه بیشتر رانندگی کنند تا عامل خطر کاهش یابد.

کارشناس مسوول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: قزوین نسبت به سایر استان ها رشد ۳.۲ درصدی در مصدومان حوادث ترافیکی داشته است و این نشان می دهد که باید برنامه ریزی هایی در این زمینه صورت بگیرد تا جان مردم در سلامتی باقی بماند.