تهران- ایرنا- تحلیلگران مصری با اشاره به نبرد سنگین جاری میان حزب الله و رژیم صهیونیستی و تداوم عربده کشی تل آویو، به تشدید اقدامات ددمنشانه این رژیم علیه لبنان و ترور «سید حسن نصرالله» واکنش نشان دادند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، «اسماعیل صبری» استاد علوم سیاسی و روابط بین المللی مصری گفت: جنگ شکستن استخوان‌ها که هم اکنون میان اسرائیل و حزب الله جریان دارد، ساعت به ساعت شدیدتر و سنگین تر می شود و این به علت تشدید فزاینده اوضاع و گسترش جنگ از سوی اسرائیل است که با ترور دبیر کل حزب الله لبنان به اوج خود رسیده است.

وی افزود: خشونت شدیدی که اسرائیلی ها در این جنگ به کار می‌گیرند و توحش بی حد و حصر آنها در انتقام به این شکل بی سابقه از ویرانگری، نشان دهنده این است که اسرائیل در جنگ جدید خود علیه جنوب لبنان همه خطوط قرمز را زیر پاگذاشته و به دنبال به آتش کشیدن کل این کشور و نه فقط ضاحیه به تنهایی است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین المللی مصری ادامه داد: اسرائیلی‌ها به دنبال به چالش کشیدن کشورهای منطقه با این حجم از آتش جهنمی هستند تا اسطوره ارتش شکست ناپذیر را ترویج دهند و اینکه صلح و عادی سازی اولویت راهبردی آنها نیست، به ویژه پس از اینکه قدرت اوضاع کنونی را به نفع آنها رقم زده و هر آنکه به دنبال صلح است، باید نزد آنها بیاید و آنها تمایلی برای رفتن به نزد دیگران برای صلح ندارند.

به گفته صبری، این زورگویی از روی قدرت سبب شده که سران سیاسی و نظامی رژیم اسرائیل با لحن مغرورانه و برتری جویی با دنیا سخن بگویند که مشابه آن را قبلا ندیده ایم.

وی تشریح کرد که این امر به عنوان نشانه ای از عمق تغییراتی است که در حال حاضر در رویکرد و مواضع و سیاست های اسرائیل نمود پیدا می کند و گواهی دهنده خطرات آتی برای اوضاع امنیتی و ثبات در این منطقه است.

این تحلیلگر مصری اضافه کرد: شکی نیست که بسیاری از حقایق مهم ژئوپلیتیک منطقه ای که قبل از عملیات «طوفان الاقصی» وجود داشت با تغییر موازنه به طور اساسی تغییر کرده و البته معادله عربی- اسرائیلی نیز همراه آن دچار تغییر شده است. منطقه در حالت غبارآلود ترسناکی قرار داد و این سئوال مطرح می شود که پس از آن چه رخ خواهد داد؟ پایان این سناریوی وحشتناک چیست؟ تاکی اسرائیل تنها صاحب تصمیم در موضوع جنگ و صلح است؟

از سوی دیگر، «مجدی احمد حسین» سردبیر روزنامه الشعب مصر نیز گفت: شهادت سید حسن نصرالله برای همه حامیان مقاومت و آزادی و رهایی از یوغ هیمنه آمریکایی- صهیونیستی در جهان عرب اندوه بار و دردناک است. نصرالله مقاومت اسلامی را علیه اشغالگری اسرائیل علیه لبنان از ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ رهبری کرد و این روزی است که سید عباس الموسوی، دبیرکل سابق با حمله هوایی اسرائیل ترور شد. سید حسن نصرالله به مدت ۳۲ سال از سوی دشمن اسرائیلی مورد هدف بود.

«فرغلی طه» دیپلمات سابق مصری نیز بیان کرد: پس از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ اسرائیل از احدی در جهان عرب جز مقاومت لبنان و حزب الله و دبیر کل آن حسن نصرالله هراس نداشت. نبود ایشان و تلاشها برای نابودی حزب الله بدون شک آسیب زیادی به مساله فلسطین وارد خواهد کرد.

«عالیه المهدی» رئیس سابق دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی مصر هم گفت: هر کودک فلسطینی و لبنانی که آواره و خانواده او کشته شده است، حسن نصرالله و اسماعیل هنیه و مانند آنها خواهد شد.

وی با لحنی آکنده از خشم افزود: ای نتانیاهو! نوبت تو هم فرا خواهد رسید و این به زودی رخ خواهد داد.

از سوی دیگر، «یحیی القزاز» شخصیت آکادمیک مصری نیز بیان کرد: عربده کشی صهیونیست‌ها نتیجه بزدلی مقامات عربی است نه قدرت آن. آمریکا و ناتو حامی اسرائیل هستند و مقاومت در پشت سر خود بزدلان و خائنان عربی و اسلامی را دارد. ترور حسن نصرالله به منزله از دست رفتن حامی مساله فلسطین و دست درازی اسرائیل به همه کشورهای عربی است و هیچ دلیلی برای سکوت وجود ندارد. باید قبل از اینکه زنان ما را به کنیزی ببرند، بجنگیم.