ارومیه- ایرنا- مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: برنامه غربالگری شنوایی برای بیش از ۳۱ هزار نوزاد و کودک زیر پنج سال در استان طی ۶ ماه اول امسال محقق شد.

پروین محمدپوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه غربالگری شنوایی در بین ۲۶ هزار و ۷۶۸ نوزاد و شیرخوار در ۳۱ مرکز و ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک سه تا پنج سال در اکثریت شهرستانهای تابعه بهزیستی آذربایجان غربی انجام شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع نوزادانی که شنوایی آنان برررسی شده، هفت مورد منجر به کاشت حلزون، ۲۲ مورد استفاده از سمعک و ۳۷ نفر نیز دارای عفونت گوش تشخیص داده شدند.

وی با تاکید بر فراهم کردن امکانات لازم برای حضور فعال افراد دارای معلولیت در جامعه ادامه داد: در حال حاضر ناشنوایان و کم‌شنوایان تحت پوشش بهزیستی آذربایجان غربی هستند که نهادهای دولتی و غیردولتی باید زمینه را برای استفاده این افراد از همه امکانات موجود در جامعه فراهم کنند.

محمدپوری یکی از دلایل اصلی اختلالات شنوایی را اختلال ژنتیک بیان کرد و گفت: از اقدامات و برنامه های مهم بهزیستی، توسعه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی در نوزادان و شیرخواران و در کودکان سه تا ۵ سال در راستای پیشگیری از معلولیت شنوایی برای ارائه خدمات درمانی به این افراد است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با بیان اینکه از بدو تولد تا ۶ ماهگی بهترین زمان برای تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در نوزادان است، اظهار کرد: طبق مطالعات متعدد در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن ۶ ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه های توانبخشی مناسب بهره مند شود، می تواند به مهارت های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست پیدا کند.

وی ادامه داد: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران دارای سه سطح غربال، تشخیص و مداخله است که هریک باید به ترتیب در زمان های پیش از یک ماهگی، سه ماهگی و ۶ ماهگی انجام شود.

به گزارش ایرنا بر اساس اعلام مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی طی سال ۱۴۰۲، تعداد ۵۲ هزار و ۹۶ نوزاد و شیرخوار در ۳۱ مرکز و تعداد۴۱ هزار و ۵۲۵ کودک سه تا پنج سال غربالگری شنوایی شدند که با اجرای برنامه نوزادان و شیرخواران در سطح استان، تعداد ۱۶مورد به کاشت حلزون، ۴۳ نوزاد به سمعک و تعداد ۶۴ نوزاد عفونت گوش شناسایی و از تسهیلات و خدمات درمانی و توانبخشی مورد نیاز بهره مند شدند.